Gebruiken docenten vaker digitale leermiddelen?

Wim de Boer van de SLO mailde me dat hun recent verschenen leermiddelenmonitor online staat. Een paar opvallende conclusies:

  • De doorlooptijd van bedraagt in het primair onderwijs 8,9 en in het voortgezet onderwijs 5,6 jaar. Methoden worden vervangen als ze inhoudelijk en/of didactisch verouderd zijn. Ik vind dat een erg lange doorlooptijd.
  • Bij actief leren is het aandeel niet-methodegebonden leermiddelen groter dan bij meer traditionele vormen van onderwijs. Bij actief leren wordt ook vaker met digitale leermiddelen gewerkt. Ben ik daarom voorstander van actief leren? Of voorstander van de inzet van ICT in het onderwijs?
  • Binnen het voortgezet onderwijs gebruikt bijna 50% van de leraren een ELO als zij digitale leermiddelen gebruiken.
  • TeleTOP, It’s Learning, Moodle en N@tschool zijn de dominante ELO’s binnen het primair en voortgezet onderwijs (ook in die volgorde).
  • Nog geen tien procent van de lestijd wordt besteed aan het werken met uitsluitend digitale leermiddelen. Het aandeel "alleen papieren leermiddelen" bedraagt iets meer dan 70%.
  • Niet-methodegebonden leermiddelen zijn vaak digitaal. Docenten zoeken en vinden deze leermiddelen met name via internet.
  • Ondanks de vele leermiddelensites, starten leerkrachten meestal bij Google als zij aanvullende informatie zoeken. Het zoeken neemt trouwens relatief veel tijd in beslag en gebeurt betrekkelijk weinig.
  • Docenten die langer in het onderwijs zitten, gebruiken vaker methoden dan docenten met minder leservaring. Toch gebruikt 60% van de docenten met minder dan 5 jaar onderwijservaring uitsluitend methodegebonden leermiddelen.

Wat ik mis in deze monitor, is een vergelijking met uitkomsten van eerdere jaren. Gebruiken docenten nu vaker digitale leermiddelen dan bijvoorbeeld twee jaar geleden? De monitor geeft geen antwoord op deze vraag. Maar biedt verder wel aardige informatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. wat dacht je van de vraag: wat is de kwaliteit van de digitale leermiddelen? een gePDFt boek valt bij ons nog aardig in de smaak en ik krijg er dus jeuk van

  2. Maar wat nu precies een digitaal leermiddel is? Ik lees in het rapport: >>Digitale leermiddelen kunnen eveneens methodegebonden en niet-methodegebonden leermiddelen zijn. De verschijningsvorm is zodanig dat er een computer nodig is om de
    leermiddelen te gebruiken. Te denken valt aan CD-roms, DVD’s, educatieve software en webpagina’s. << Maar tellen iPods, mobiele telefoons, Game consoles, digitale camera's nu wel of niet mee? En is een in Word gemaakte studiewijzer nu een digitaal leermiddel of niet? En een pdf van een werkboek in een elo, is dat nu echt een digitaal leermiddel?

  3. Ha Wilfred, goed een bespreking te zien. Je opmerking over trends is terecht. Met de monitor willen we dan ook beter kunnen meten welke verschuivingen er op het gebied van leermiddelen zijn. Bovenstaande reacties zijn ook interessant, het wordt volgens mij steeds minder relevant welke verschijningsvorm leermiddelen hebben (papier of pdf), andere kenmerken zoals interactiviteit en mate van adaptiviteit zijn dan interessanter. Deze punten kunnen wat mij betreft in de volgende versie dan ook meer aandacht krijgen…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *