Als ik presentaties verzorg, krijg ik met enige regelmaat de vraag wat nu het nut is van microbloggen (zoals Twitter).
Martin Ebner en Mandy Schiefner hebben een beknopt paper geschreven waarin zij in feite proberen de vraag naar de zinvolheid van microbloggen te beantwoorden. Zij laten zien dat bloggen en microbloggen eigenlijk twee verschillende, elkaar aanvullende, communicatieactiviteiten zijn. Ik haal de volgende toepassingsmogelijkheden uit het paper:
- Het uitwisselen van korte gedachten, reflecties en wetenswaardigheden.
- Het doen van verwijzingen en nieuwtjes naar een grotere doelgroep.
- Het stellen van vragen.
- Het maken van korte statements, bijvoorbeeld tijdens congressen.
- De rol van ‘virtuele koffieautomaat’ (social talk).
Toegevoegde waarde ten opzichte van andere applicaties heeft vooral te maken met het snelle karakter van microbloggen, onder meer doordat je gemakkelijk via sms kunt publiceren. Of doordat bijvoorbeeld attenties op webblogbijdragen automatisch worden gepubliceerd. De auteurs concluderen onder meer
Communication is an essential part through all learning processes and microblogging can extend our possibilities.
Ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd of ik nu ook zo nodig moest microbloggen. Bij hnet stellen van deze vraag, moet je je wat mij betreft ook realiseren dat de zinvolheid van zo’n beetje elke nieuwe technologie ter discussie wordt gesteld. Ook de zinvolheid van de PC en internet. Sommige technologieën houden stand, andere technologieën verdwijnen, worden minder belangrijk of worden vervangen. Of microbloggen een blijvertje zal worden, is nu nog niet te zeggen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Zat gisteren naar de leukste amerikaanse comedyserie ooit te kijken, 3rd Rock from the Sun. Vier aliens analyseren het leven op aarde. Het idee van een zwart-wit-tv die wordt aangeboden vinden ze fantastisch: “I’ve only ever known colour tv!”. Vooruitgang is relatief 😉
Microblogs are the first instant global mass media.
Als microblogger is het mogelijk net als een nieuwsdienst mensen ter plekke te hebben als er iets gebeurt.
In principe moet het mogelijk zijn een globaal netwerk op te zetten met in elke provincie van elk land minstens één microblogger.
Deze informatie zou dan wereldwijd kunnen verspreid worden via Engelse, Chinese, Japanse, Duitse, Arabische, Russische, Franse, Spaanse, Portugese,Italiaanse, Poolse, Turkse en Nederlandse microblogs.
De infrastructuur is er ! voor al die taalgroepen… en Engels wordt de de facto hoofdtaal [op geen van de blogs is er echt protest tegen Engelstalige bijdrages gerezen die verbonden waren met een url]
Naast particulier gebruik zie ik veel mogelijkheden op het gebied van zakelijk gebruik. Platforms met kanalen, al dan niet besloten, als Numpa en babl worden al ingezet door bedrijven voor marktonderzoek, het testen van nieuwe producten of als intranet. De invloed op zoekmachinevindbaarheid is daarbij niet te onderschatten en een aantrekkelijke bonus.