Wat je over Ning moet weten….

Je kon er op wachten: een editie over Ning in het kader van de fraaie 7 Things you should know about..-reeks van de inmiddels weer keurige Educause. Waarom kon je er op wachten? Omdat de social networking site Ning nogal populair is binnen het onderwijs en (t)e-learning. LearningTown van Elliot Masie is bijvoorbeeld gebaseerd op Ning. En zo zijn er meer (t)e-learning communities en netwerken binnen Ning.

De Educause beschrijft op twee A4-tjes hoe Ning werkt, welke beperkingen de applicatie heeft en hoe je Ning ten behoeve van het leren kunt gebruiken. Zo schijnen er nogal wat netwerken van alumni gebruik te maken van Ning.

Ning is een flexibele applicatie. Maar dat heeft ook z’n keerzijd, schijft de Educause. Er vinden steeds veranderingen plaats

with no clear model of organization and function that will best suit a particular community.

De doorsnee gebruiker zit daar vermoedelijk niet op te wachten. En participatie in tal van groepen? Heeft mogelijkheden, maar je wordt er ook wel eens gek van.

Ning heeft verschillende mogelijkheden, die andere social networking sites ook hebben. Maar het grote voordeel van Ning boven bijvoorbeeld Facebook vind ik de rust van de interface.

Over de mogelijkheden binnen het onderwijs schrijven de samenstellers onder andere

Ning provides an avenue for instructors to take advantage of social networks in a neutral setting, offering functionality and an experience that are familiar and comfortable to students. By creating social networks around academic topics, or even about specific projects for a course, an instructor can facilitate a strong sense of community among the students, encouraging personal interactions that can lead to the creation of new knowledge and collective intelligence.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Het Vechtdal College gebruikt Ning naar volle tevredenheid voor een Internationaliserings project. Voor de leerlingen (ruim 200 uit Nederland, Duitsland, Finland, Polen en Turkije) blijkt dit een ‘natuurlijke’ omgeving. Docenten (4 à 5) hebben er veel meer moeite mee.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *