ELO’s en didactiek

Lisa Lane schrijft in Toolbox or Trap? Course Management Systems and Pedagogy dat het standaard ontwerp van
elektronische leeromgevingen (met name nieuwe) gebruikers belemmert in de didactische vormgeving van leren met
behulp van ICT.


They (de commerciële ELO’s, WR) aren’t designed to encourage innovative teaching. As products marketed to
institutions to help them integrate resources, they are designed along the lines of inventory control or
commercial enterprise applications.

Beslissers over de aanschaf van deze applicaties zijn sterk gericht op efficiency, en de meest gebruikte
functionaliteiten van ELO’s ondersteunen die efficiency (bijvoorbeeld het ontsluiten van materialen, roosters of
het doen van mededelingen), vindt Lane.

Daarnaast hebben ELO’s volgens Lane een built-in pedagogy:


The focus on presentation (written documents to read), complemented by basic "discussion" input from students, is based on traditional lecture, review, and test pedagogy. This orientation is very different from the development of knowledge through a constructivist, learner-centered, or inquiry-based approach, which a number of faculty use successfully in the classroom.

Volgens Lane kun je traditionele ELO’s wel op een meer constructivistische manier inzetten, maar dat maakt deze applicaties volgens haar duurder (extra kosten) en complexer. Lane schrijft ook dat het bij veel onderwijsinstellingen ontbreekt aan expertise op online leren op een goede manier in te zetten.

Ik deel Lane’s opmerkingen dat traditionele elektronische leeromgevingen belemmerend kunnen zijn voor je
didactiek, al vind ik niet elk voorbeeld even sterk. Zij realiseert zich m.i. ook onvoldoende dat een simpele toepassing als online mededelingen doen door veel lerenden buitengewoon wordt gewaardeerd. Ik vind het verder  vreemd dat zij zich af lijkt te zetten tegen efficiency. Er is niets mis met het gebruik van ICT ten behoeve van efficiencyverbetering, lijkt
mij.

Gelukkig ben je bovendien als onderwijsgevende dankzij weblogs, wiki’s, Google Apps en andere tools niet meer afhankelijk van een organisatorische ELO om ICT ten behoeve van het leren in te zetten. Lane geeft daar ook enkele voorbeelden van. Het lijkt me overigens wel van belang -ook uit efficiencyoverwegingen- dat je met je collega’s afspraken maakt over de inzet van deze tools.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *