Chris Dede gaat in A Seismic Shift in Epistemology in op de gevolgen van web 2.0 voor kennisontwikkeling. Dede beschrijft een verandering in het denken over kennis, onder invloed van web 2.0. In het klassieke perspectief op kennis wordt uitgegaan van juiste relaties tussen feiten, gebaseerd op bewijs.
In the Classical view of knowledge, there is only one correct, unambiguous interpretation of factual interrelationships.
Hier passen ook dichtgetimmerde curricula, vaststaande antwoorden en klassieke manieren van kennisoverdracht bij.
Dede zet daar een web 2.0-perspectief tegenover
In contrast, the Web 2.0 definition of “knowledge” is collective agreement about a description that may combine facts with other dimensions of human experience, such as opinions, values, and spiritual beliefs.
Het valideren van kennis binnen dit perspectief vindt volgens Dede plaats doordat mensen, waarvan vaak wordt verondersteld dat ze niet vooringenomen zijn, de informatie bijvoorbeeld op een wiki kritisch lezen, van commentaar voorzien, aanvullen of verbeteren.
Dede signaleert ook een aantal gevolgen voor het onderwijs. Lerenden zouden bijvoorbeeld deel uit moeten maken van verschillende communities, en peer review zou beoordeeld moeten worden.
Dede beschrijft de shift op een heldere manier. Hij geeft daarbij terecht aan dat er geen sprake is van een dichotomie tussen het klassieke perspectief op kennis, en het ‘web 2.0-perspectief’. Ik denk dat er nog steeds deels sprake is van objectieve (feiten)kennis: de aarde is rond, de zon komt in oosten op en je moet schieten (of koppen) als je wilt scoren. Tegelijkertijd hebben we volgens mij steeds vaker te maken met complexe problemen, waarbij niet één antwoord of aanpak dé juiste is.
Dat is trouwens geen heel nieuw inzicht. Ook voor web 2.0 of zelfs internet was daar sprake van. Maar web 2.0 versnelt en versterkt dit fenomeen wel, als je het mij vraagt. Tenslotte heb ik twijfels of mensen die bijvoorbeeld informatie op Wikipedia bijwerken altijd unbiased perspectives hebben, zoals Dede suggereert.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie