Jongeren, social network services en leren

Via Twitter attendeerde Josie Frasier haar 'vrienden' op de publicatie van Young People and Social Networking Services: een onderzoeksrapport over het gebruik van social networking services ten behoeve van gepersonaliseerd formeel en informeel leren door jongeren (37 pagina's met een Creative Commons-licentie).

Het rapport bevat onder andere een vergelijking van zeven nogal uiteenlopende social networking services (zoals Facebook, Ning, maar ook Flickr; de auteurs hanteren een brede definitie). Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar hoe met profielen wordt omgegaan, of met privacy. Een linke bezigheid, omdat juist deze informatie snel veroudert. Het rapport spreekt zich gelukkig ook niet uit vóór of tegen één van de applicaties.

Socialnetworkingvergelijking

Het rapport bevat ook een overzicht met voordelen voor lerenden en didactische mogelijkheden. Via social networking services leren jongeren ook hoe zij met succes binnen online en offline communities en netwerken kunnen functioneren, schrijven de samenstellers (Young people developing a voice and building trust). Zij leren verder hoe zij zich het beste kunnen presenteren en representeren. Daarnaast leren jongeren al doende over dataprotectie en copyright. Mits je er tenminste binnen het curriculum aandacht aan besteed, denk ik dan. Wat mij hierbij opvalt is dat de samenstellers voordelen beschrijven die niet sec gebonden zijn aan social networking services.

Na een uitgebreid overzicht van risico's en beperkingen van het gebruik van deze tools (denk aan cyberpesten of het blokkeren van social networking sites door scholen), beschrijft het rapport toepassingsmogelijkheden op basis van de volgende m.i. transparante indeling:

Soortensocialnetworkingsites

In dit overzicht staan trouwens applicaties die in de eerdere vergelijking niet aan de orde komen.

Van de toepassingsmogelijkheden spreekt de Course Profile application van Facebook -ontwikkeld door de Britse Open Universiteit- mij trouwens het meeste aan:

The application allows students to both display courses they have taken or are currently taking, and to link with other users on those courses. It also offers a starting point for thinking about learner-centered e-portfolios, and how providers could support learners to record and demonstrate their achievement in non-institutional online environments.

Young People and Social Networking Services biedt een goed overzicht van wat komt kijken bij het gebruik van social networking services in het onderwijs. Wel mis je volgens mij voorbeelden van toepassingsmogelijkheden, als je je al hebt verdiept in het gebruik van deze applicaties voor leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Thanks!! Dit was precies een van de onderwerpen waar ik het een of ander over zoek en verzamel. 🙂 Dit gaat in de grote verzameldoos voor mijn afstuderen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *