Volgens WebWereld buigt de vermaarde Encyclopaedia Britannica voor web 2.0. "Buigen voor" vind ik te sterk uitgedrukt. Wel probeert deze encyclopedie zich meer aan te passen aan het fenomeen van user generated content, te werken aan een community van abonnees en een bijbehorend business model te ontwikkelen.
Verwacht geen open Wikipedia-model, maar meer een soort getrapt systeem van 'Tip de expert'.
Aldus WebWereld. Het abonnementmodel blijft ook overeind.
Ik vind het in elk geval een mooi voorbeeld van hoe een traditioneel bedrijf moet veranderen als gevolg van web 2.0 (eind jaren negentig sprak men van brick and mortar bedrijven). De tijd zal het uitwijzen of de Encyclopaedia Britannica hiermee op tijd is. En ook of de koersverandering wel de juiste blijkt te zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik denk dat je Bricks-and-clicks bedoelt: bedrijven die gedwongen door de opkomst van het internet naast hun bestaande fysieke business ook online business moesten gaan genereren, omdat ze anders de markt zouden verliezen. Britannica moest naast hun papieren business wel online gaan om te overleven. Hun business model betaalde abonnementen is echter niet houdbaar gebleken. Nu probeert men het met UGC. De vraag blijft echter of dit soort content geld waard wordt gevonden door hun doelgroep van algemeen publiek, zeker gezien de gratis concurrentie.