This blog is dedicated to debunking the myth of the net generation, particularly as it relates to learning, teaching and the use of technology.
Is dit anno 2008 een missie of niet? Mark Bullen en anderen bekritiseren al die auteurs die stellen dat jongeren slim omgaan met technologie, en ook anders leren. Don Tapscott's onderzoeksopzet zou bijvoorbeeld zijn conclusies niet rechtvaardigen. Oblinger en Oblinger zouden zichzelf tegen spreken.
Ik kijk zelf genuanceerd tegen de net-generation aan. Iemand als Prensky overdrijft wat mij betreft bijvoorbeeld schromelijk. En toch zijn onderzoeken bekend waaruit blijkt dat jongeren op grote schaal en erg intensief nieuwe technologieën gebruiken (maar niet alle, zoals RSS). En dat beïnvloedt wel degelijk hun gedrag, en dus ook de manier waarop zij met informatie omgaan (en leren). Meer, en gedegen, onderzoek is echter nodig.
Via George Siemens
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Inderdaad is het niet zo zwart wit als Prensky altijd aangeeft, maar is dit weer helemaal de andere kant op. Wel aardig om te zien wat er zoal aan opvattingen over de screenagers bestaan en goed dat er eens wat kritiek op komt, want er is inderdaad nog veel te weinig over bekend of serieus onderzoek naar gedaan.
Grappig detail: ik dacht even dat ik mijn eigen blog opende, toen ik de link aanklikte (daar zit trouwens een foutje in, keertje te vaak http//), want de sjabloon is dezelfde als van mijn eigen blog. Tja, Blogger standaarden.