Een offline college kent andere wetten dan een online college

Dat het sec opnemen en toegankelijk maken van college's niet werkt, illustreert het artikel Short and Sweet: Technology Shrinks the Lecture. College's van een begenadigd Amerikaans universitair docent werden door studenten negatief beoordeeld nadat deze college's via video werden uitgezonden.

It was the most extremely boring thing my students had ever seen

De docent realiseerde zich dat studenten afhaken, na twintig minuten te hebben gekeken naar een 'pratend hoofd' op video. Daarom reorganiseerde hij zijn college's in segmenten van twintig minuten, gericht op een duidelijk onderwerp.

And professors who have experimented with the short form online have learned something else: Shorter may work better in the classroom, too.


Het artikel beschrijft vervolgens hoe docenten kortere instructies afwisselen met andere leeractiviteiten (films bekijken, zoekopdrachten, enzovoorts). Uiteraard (?) zijn er docenten die vinden dat het onderwijs hierdoor versimpeld. Illustratief in dit kader is de wat Keith Russells deze week schreef over web lectures aan de Universiteit Utrecht. Keith schrijft over de reactie die hij kreeg van docenten op online college's:

Weblectures would prevent students from acquiring the academic skill of sitting still and taking notes in two sittings of three quarters of an hour. This argument was a little strange for me.

Nooit geweten dat een uur stil aantekeningen zitten maken een academische vaardigheid is! Inderdaad een vreemd argument, als je het mij vraagt. Ik ben in elk geval niet bang voor versimpeling of voor het feit dat studenten bepaalde bekwaamheden niet meer zouden ontwikkelen als gevolg van korte online college's. Daar is volgens mij ook geen bewijsmateriaal voor. Zelf haak ik ook af na ongeveer een kwartier een online presentatie bekeken te hebben. Offline college kennen wat mij betreft nu eenmaal andere wetten dan online college's.

Een mooi voorbeeld van een online college:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

7 reacties

  1. Webcolleges

    Vandaag in de NRC: “Universiteiten maken massaal webcolleges: ze nemen hoorcolleges op en zenden die uit via internet” en vandaag bij Wilfred Rubens: Een offline college kent andere wetten dan een online college “Dat het sec opnemen en toegankelijk mak…

  2. Nederlandse universiteiten hebben nu samen meer dan 5000 colleges op video staan, en dat aantal groeit gestaag (zie NRC van 21-06). Wel opmerkelijk dat, in tegenstelling met het door jou geciteerde artikel uit ‘The Chronicle of Higher Education’, positieve reakties overheersen (SURF Edusite) en er nog nauwelijks sprake is van kritische geluiden mbt het ‘boring talking head’ effect en andere didactische kanttekeningen.

  3. Vanaf de basisschool over het middelbaar naar het hoger onderwijs: hoe dikwijls hoor je niet verzuchten dat we steeds minder lange periodes (luisterend) kunnen stilzitten. Dat we ook niet lang genoeg geconcentreerd kunnen kijken en/of luisteren. Dat steeds meer mensen geen boek van 150 à 200 pagina’s meer ‘aankunnen’.
    Andere tijden, andere wetten of ‘manieren van doen’ in alle leer- en werkomgevingen e.a., zou ik denken. Ook ik ben niet bang voor ‘versimpeling’ of een gebrek aan kijk-, luister- en leesvaardigheid …

  4. Het feit dat studenten 15 á 20 minuten naar een talking head kijken/luisteren ‘boring’ vinden is niets nieuws. Het is al langer bekend dat ook tijdens een ‘normaal’ college het zeer moeilijk is de aandacht langer dan 15 á 20 minuten vast te houden. Dus wat betreft andere tijden, andere wetten: de tijden zijn misschien anders, de wetten verschillen niet zoveel.
    Volgens mij heeft een online/offline college misschien wel een voordeel t.o.v. een normaal college: je kunt het college even uitzetten of pauzeren om even iets anders te doen (iets na te zoeken, overleggen, et.), dat lijkt me bij een ‘gewoon’ college toch een stuk lastiger.

  5. Studenten gebruiken webcolleges vooral als middel ter herhaling van de stof die wordt behandeld tijdens het ‘live’ hoorcollege. Ook gebruiken studenten webcolleges als extra voorbereiding voor het tentamen. Vrijwel elke student wil ‘gewoon’ naar college kunnen blijven gaan, zie http://www.triple-l-project.nl, klik op ‘praktijkvoorbeelden’.
    Docenten: studenten blijven komen, ook al verschijnt uw college op internet.
    Dat de kwaliteit van sommige colleges beter kan, is waar. Dat heeft andere redenen die te ver gaan om hier te bespreken. Een aantal docenten gebruikt webcolleges als middel om feedback te krijgen op het eigen onderwijs zoals i.h.k.v. BKO. Ook is het mogelijk om met behulp van webcolleges onderwijsonderdelen inhoudelijk beter op elkaar af te stemmen om zo een meer samenhangend curriculum te ontwikkelen.
    Studenten: nog even, en colleges van alle universiteiten zijn toegankelijk via internet. Je hebt dan meer mogelijkheden voor verwerking van de stof.
    Zie http://mediasite.uva.nl/mediasite/Viewer/?peid=020c286b-b492-4985-8ccb-812749cb70d8

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *