ICT-competenties voor docenten anno 2008

In The Future of Instruction: Teacher as ‘Co-Learner’ reflecteert Dave Nagel op de veranderende rol van de docent binnen het onderwijs van de 21ste eeuw. Hij refereert hierbij aan een bijgewerkte versie van het National Educational Technology Standards for Teachers (NETS-T) framework van de International Society for Technology in Education. Het gaat daarbij in feite om ICT-competenties van docenten. Volgens Nagel plaatsen deze ICT-competenties docenten in de rol van


facilitator, collaborator, and, significantly, “co-learner,” rather than information regurgitator.

Betekent dit dat de docent geen ‘expertrol’ meer zal vervullen? In het geheel niet. Dat blijft belangrijk, als je deze ICT-competenties goed leest.

Deze Educational Technology Standards bevallen mij wel. Ik vind het erg sterk dat aandacht wordt besteed aan “Digital Age” skills en digitaal ‘burgerschap’. Wel vraag ik me af of dit raamwerk daadwerkelijk wordt toegepast binnen het Amerikaanse onderwijs. Bovendien zijn de bekwaamheden erg ambitieus geformuleerd. Toch denk ik dat het Nederlandse onderwijs zich hierdoor zou moeten laten inspireren. Want in de bekwaamheidseisen van Nederlandse docenten is nauwelijks expliciete aandacht voor ICT-competenties.

Bekijk ook de ICT-competenties voor lerenden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *