Hoe kun je docenten voorbereiden op het werken met laptops?

Preparing Teachers for One-to-One formuleert tien tips om docenten voor te bereiden op laptops in het onderwijs. De auteur gaat er daarbij overigens van uit dat werken met laptops zal leiden tot individueel onderwijs.

Er wordt bijvoorbeeld aanbevolen om docenten niet te overdonderen, en om docenten te betrekken bij beslissingen over software. Verder moeten docenten volgens het artikel leren omgaan met laptops vóórdat lerenden er mee aan de slag gaan:


Teachers don’t need to be experts, but they need to be comfortable.


Een andere tip is om ervaren docenten (in plaats van techneuten) in te schakelen om hun collega’s bij te scholen. Ook belangrijk: geef trainingen een vervolg.

Wel een aardig lijstje, dat gemakkelijk aangevuld kan worden. Als ik de auteur was geweest had ik er in ieder geval nog één tip aan toegevoegd: vermijd de illusie dat het gaat om one-to-one leren. Want dat leidt tot blokkades bij docenten omdat zij bang zullen zijn met een veel grotere werkdruk geconfronteerd te worden. Nog los van de didactische bezwaren hiertegen (leren is immers een sociaal, en geen individueel, proces).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Is het gebruik van een laptop dan zo veel verschillend dan een desktop? Mij lijken tips als hoe ga je je lokaal inrichten als je laptops gebruikt ook handig. Leerlingen kunnen zich goed verstoppen achter het schermpje en je kunt bijvoorbeeld niet zien wat ze doen als je frontaal blijft, maar ja om de hele dag tegen ruggen aan te kijken is het ook niet….

  2. @karinwinters: ja, het gebruik van laptops in het onderwijs is anders dan het gebruik van desktops (grotere flexibiliteit en zo). Dat van die inrichting is wel een punt.
    @fons: dank voor je reactie. Zo zie je maar weer dat ik geen Apple-adept ben. Ik had een heel andere associatie bij one-to-one leren dan Apple heeft: http://www.apple.com/nl/education/onetoone/
    Elke lerende een laptop/Tablet: graag. Eenzaam leren: nee dank je.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *