Online communities van bedrijven meestal geldverspilling

Bedrijven verspillen geld als zij investeren in online communities rond producten. Die conclusie kun je volgens Ben Worthen van de Wall Street Journal trekken uit een onderzoek van Deloitte. Bedrijven investeren te veel in technische toeters en bellen, ze investeren te weinig in het modereren van online communities en ze kunnen onvoldoende aantonen dat een online community succes heeft.


De meest rake opmerking wordt wat mij betreft in één van de reacties gemaakt. Martin Reed schrijft:

Unfortunately, money cannot buy human relationships – which is what successful online communities rely on.

Hoezo “Unfortunately”? Gelukkig maar, zou ik zeggen. Communities en netwerken werken goed als ze aansluiten op de intrinsieke motivatie van een voldoende grote groep leden. En maar weinig producten en bedrijven weten een gevoel te creëren dat je ‘er bij wilt horen’. Marshall Kirkpatrick stelt mijns inziens terecht:

Social networks where a brand name product is what everyone rallies around are a dumb idea. They are stupid. No one should submit themselves to the indignity of creating a user profile and friend connections based on cola or cat litter.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *