Lezen in het digitale tijdperk

Het New York Times artikel Literacy Debate: Online, R U Really Reading? gaat over het lang lopende internationale debat over de ontwikkeling van lees- en informatievaardigheden binnen de informatiesamenleving. Jongeren lezen veel, maar dan vooral online. Zij verwerken veel informatie, met behulp van tal van media. Gaat dit ten koste van een waardevolle leescultuur, die vooral gebaseerd is op het lezen van boeken? Of ontstaat hierdoor een nieuwe cultuur van lezen, en is verandering van de manier van lezen zelfs noodzakelijk om overeind te blijven ten opzichte van de onvermijdelijke tsunami aan informatie?


Clearly, reading in print and on the Internet are different. On paper, text has a predetermined beginning, middle and end, where readers focus for a sustained period on one author’s vision. On the Internet, readers skate through cyberspace at will and, in effect, compose their own beginnings, middles and ends.

Het artikel geeft een goed overzicht van de discussie tussen ‘vernieuwers’ en ’traditionelen’ op dit gebied. Daarbij gaat het niet alleen om de vraag of het eenzijdig lezen van boeken niet ten koste gaat van bepaalde informatievaardigheden. Maar ook over de vraag of veel online lezen niet ten koste gaat van het vermogen om te reflecteren en het je kunnen concentreren. Het artikel illustreert ook de beperkingen van boeken: er staat vaak maar één thema in centraal, dat in veel gevallen vanuit één invalshoek wordt belicht waarbij ook nog eens sprake is van eenrichtingsverkeer.

Het is ook grappig om te zien dat in een begeleidend filmpje ouders het waardevol vinden dat hun zoon intensief gebruik maakt van RSS en weblogs, maar dat zij zich zorgen maken om het sociale netwerken van hun dochter. Het volgende citaat uit het artikel vind ik ook relevant:


Elizabeth Birr Moje, a professor at the University of Michigan who led the study, said novel reading was similar to what schools demand already. But on the Internet, she said, students are developing new reading skills that are neither taught nor evaluated in school.

Ik denk dat het belangrijk is dat fundamenteel gediscussieerd wordt over welke lees- en informatievaardigheden binnen de informatiesamenleving belangrijk zijn, en welke vaardigheden binnen het onderwijs aan de orde moeten komen. Vervolgens zullen nieuwe toetsen en testen ontwikkeld moeten worden waarmee in kaart gebracht wordt hoe het staat met het niveau van lerenden op dit gebied. Want het is vreemd on nieuwe doelen na te streven, maar verouderde beoordelingsmethoden te hanteren.

Via Will Richardson

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *