Casestudie podcasts in het onderwijs

Hoe kun je podcast op een krachtige niet-instructivistische manier binnen leersituaties inzetten? Deze vraag
staat in feite centraal binnen het paper The Role of Podcasts in Students’ Learning van Indra Nataatmadja en Laurel Evelyn Dyson
(registreren verplicht)


In this paper, we explore the reasons why students either use, or fail to use, podcasts provided for their
education. We report on the motivation of students enrolled in a large first-year information systems subject.
These varied considerably and show that podcasts are a useful adjunct for providing for the diverse range of
learning styles of our students.


Na een korte beschrijving van een literatuurstudie over podcasts in het onderwijs, gaan de auteurs in op een
eigen gevalsstudie. Daarbij gaat het om de collegereeks ‘Inleiding in Informatiesystemen’ waar 340 eerstejaars
studenten aan deel hebben genomen. Er zijn podcasts gemaakt van negen college’s, waarbij studenten samenvattingen
van inleidingen konden beluisteren (lengte tussen de 11 en 24 minuten). De samenvattingen bevatten onder andere
aanvullend materiaal, waarvan de docent het idee had dat dit materiaal ondersteunend zou werken.


For
example,when students had asked questions during
or at the end of the lecture, or posted questions on an
online discussion board set up specially for the
purpose, the lecturer would try to clarify concepts
that had not been clearly understood by all the
students.

Het gebruik van de podcasts was niet verplicht, maar bedoeld als extra ondersteuning. Uit de evaluatie bleek dat
36% van de respondenten de podcasts heeft gebruikt. Verreweg de belangrijkste reden om de podcasts te gebruiken,
was de hulp die deze geluidsbestanden boden als studenten iets niet begrepen hadden. Een typisch ‘mobile learning
argument
‘ scoorde met bijna 15% de op één na belangrijkste reden: Good alternative learning tool for use on
train or when walking
. De belangrijkste reden om de podcasts niet te gebruiken was de aanwezigheid bij de
colleges (en het maken van aantekeningen tijdens deze college’s). Zestien procent van de respondenten houdt er
niet van om naar podcasts te luisteren. Ongeveer 5% van de respondenten vond de podcasts saai. De auteurs
schrijven anderzijds ook:


An interesting finding was that some students found
they fitted with their learning style: for their private study
they preferred listening rather than reading.


Ik vind deze toepassing van podcasting zeker toegevoegde waarde hebben, als je het combineert met andere meer
activerende werkvormen (zoals verwerkingsopdrachten of discussies). De auteurs geven dat ook zelf aan. Het alleen
beluisteren van podcasts leidt niet tot verdiepend leren, stellen zij. In elk geval vind ik het samenstellen van
samenvattingen van inleidingen, inclusief aanvullende informatie, een hele verbetering ten opzichte van het
één-op-één beschikbaar stellen van opgenomen lezingen. Maar uiteraard kost dit wel extra onderwijsontwikkeltijd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Sommige leerlingen hebben meer baat bij visuele uitleg van de leerstof middels bord, boek en ander lesmateriaal terwijl er ook een groep leerlingen is die meer baat heeft bij een acoustische uitleg / bespreking van het lesonderwerp. Door verschillende leerstijlen aan te bieden: naast de colleges wordt hier ook de podcast aangeboden kan iedere leerling zelf de leerstrategie kiezen die bij haar/hem het beste past. Dit is ook mijn ervaring met leerlingen in het middelbaar onderwijs.

  2. VIDEO
    Ook leervideo’s zijn efficiënt. Op videosites zoals Videojug staan duizenden leervideo’s verdeeld over categorieën en subcategorieën. Bijvoorbeeld ICT, communicatie en gezonde voeding. De categorieën staan op Videojug bovenaan de homepage.
    http://www.videojug.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *