Web 2.0 technologieën bieden bedrijven de mogelijkheid om social learning op de werkplek vorm te geven. Tegelijkertijd leidt de introductie van social learning met behulp van social software tot belemmeringen. Dat stellen althans Shevy Levy en Jim Yupangco in het artikel Overcoming the Challenges of Social Learning in the Workplace (inloggen verplicht).
In het eerste deel van het artikel gaan de auteurs in op web 2.0 en op social learning, dat geworteld is in het sociaal constructivisme. Weinig nieuws tot zover. Wel geven Levy en Yupangco daarbij enkele voorbeelden van grote ondernemingen zoals Cisco en IBM die social software al op grote schaal inzetten. De auteurs durven daarbij zelfs te stellen dat het gebruik van social software voor werkplekleren een onvermijdelijk iets is.
We either adapt, or fall behind.
Een voorbeeld van het gebruik van web 2.0 voor leren op de werkplek zijn sociale netwerken waarin 'meester-gezel'-relaties vorm kunnen krijgen.
Vervolgens beschrijven Levy en Yupangco enkele praktische bezwaren. Het gebruik van social software zou ten koste gaan van de productiviteit en efficiency. Ook zijn er -zoals altijd bij de introductie van nieuwe technologieën- vragen over de beveiliging, bandbreedte en de relatie met de firewall van de onderneming. Andere vraagstukken hebben te maken met de vertrouwelijkheid, het intellectuele eigendom van de content die door gebruikers zelf wordt ontwikkeld èn wenselijke afspraken en richtlijnen over het gebruik van web 2.0. Uiteraard komt ook de vraag naar voren wat te doen om participatie te bevorderen.
Het artikel stipt deze vraagstukken aan, en geeft daarbij lang niet altijd even originele tips om deze barrières aan te pakken ("zet kleine stappen"). Om participatie te bevorderen bevelen de schrijvers onder meer aan het gebruik van social software binnen de functieomschrijving op te nemen.
Levy en Yupangco geven terecht aan dat de belemmeringen vooral te maken hebben met de cultuur van een bedrijf. Wat mij betreft vergeten zij daarbij één belangrijke belemmering. Binnen veel bedrijven (denk aan banken) heerst een competitieve cultuur, die weinig gericht is op samen werken, samen leren en kennis delen. Dat belemmert social learning met behulp van social software sterk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie