Passen wiki’s binnen elke didactische aanpak?

Passen wiki's binnen elke didactische aanpak? Die vraag kun je stellen naar aanleiding van de bijdrage Why open curriculum wikis won’t work van Sylvia Martinez. Martinez denkt dat het ontsluiten van content via databases en wiki's ten behoeve van een "free, shareable curriculum" niet gaat werken. Want, schrijft zij,


Without the structure of a consistent philosophy, these pieces are useless.


Martinez heeft een nogal docentgecentreerde opvatting over het begrip 'curriculum', zo blijkt uit haar definiëring. Volgens Stephen Downes maakt Martinez zich schuldig aan een cirkelredenering. Hij denkt dat mensen wel in staat zijn om gezamenlijk meningen te ontwikkelen. Al is dat niet eenvoudig, stelt Downes:


which is why we (as a society) so often fall for the canard of an Expert Voice that will put all our disputes to rest. (As if!)

Volgens mij maakt Martinez een andere denkfout. Volgens mij hebben databases en wiki's met content niet de ambitie om complete curricula toegankelijk te maken. Het gaat er volgens mij vooral om dat onderwijsontwikkelaars , docenten en lerenden content kunnen gebruiken voor het ontwikkelen van een curriculum. Het zijn in feite legostenen die je gebruikt om een 'huis' mee te bouwen. Behalve 'content-legostenen', heb je nog andere 'legostenen' nodig (denk aan leerdoelen, werkvormen of beoordelingsmethoden). 

Martinez' bijdrage richt zich overigens op een specifieke toepassing van een wiki: content ontsluiten. Ignatia gaat ook op deze toepassing in. Zij illustreert m.i. terecht dat het gebruik van Wikipedia aan beperkingen onderhevig is. Bij specifieke, gespecialiseerde content (zoals tropische medicijnen) is het risico op onbetrouwbare informatie groot. Het zelfcorrigerend vermogen, dat populaire Wikipedia-pagina's kenmerkt, werkt niet.

Zelf vind ik wikitechnologie voor het gezamenlijk werken aan teksten een goede didactische toepassing. Deze inzet van technologie past overigens vooral binnen een didactische aanpak waarbinnen samenwerkend leren een grote rol speelt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *