Social Media Classroom: een alternatieve ELO?

Met behulp van een wiki, blog, social bookmarks en een forum heeft Howard Rheingold een Social Media Classroom samengesteld, die hij gebruikt als een soort elektronische leeromgeving voor een cursus aan de Stanford University.

De functionaliteiten zijn bij uitstek gericht op actieve participatie van studenten. De cursus start dit najaar, zodat de omgeving nu nog redelijk leeg is. Sommige onderdelen zijn ook besloten. Toch krijg je een goede indruk van de wijze waarop Rheingold Social Media Classroom wil inzetten.

Persoonlijk denk ik dat een dergelijke omgeving tegemoet komt aan de "technologiebehoefte" van veel docenten en lerenden. Social Media Classroom heeft lang niet alle functionaliteiten zoals Natschool of BlackBoard. Maar wellicht heb je die niet altijd nodig. Alleen al omdat jouw organisatie over andere applicaties beschikt om elektronische toetsen mee af te nemen of cijfers te registeren

De cursus zelf lijkt me trouwens ook de moeite waard:

Students will take away from this course a set of conceptual tools, a vocabulary, and an analytical framework with which to recognize, understand, and more effectively manage new social practices online, together with a familiarity with the literature regarding social media and identity, community, collective action, public sphere, social capital, networks, and social media technology development.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *