Dave Pollard staat bekend om zijn beschouwende blog posts, die soms over leren gaan. Op dit moment is hij één van de deelnemers aan de 'connectivisme cursus' van George Siemens en Stephen Downes. Op zijn blog reflecteert hij op kennis en leren.
Kennis bestaat volgens Pollard uit patronen van verbindingen. Hij onderscheidt daarbij drie typen (to know what, how en who). Leren beschrijft Pollard als het maken van verbindingen tussen typen kennis. Daarnaast onderscheidt hij ook Understanding / coherence / sensemaking (begrip, betekenis kunnen geven) als vormen van patroon herkenning.
Pollard verzet zich tegen geaccepteerde kennis ('wijsheid'):
what evolves as power shifts, people die and the make-up of communities changes; wisdom is inherently 'conventional' and tyrannical.
De 'wisdom of crowds' is volgens hem dan ook geen 'wijsheid', maar collectieve, geagregeerde kennis.
Ik ben het niet eens met het onderscheid dat Pollard maakt tussen leren en understanding. Volgens mij is pas sprake van verdiepend leren als lerenden betekenis kunnen geven aan kennis. Ook gaat Pollard wat mij betreft kort door de bocht met zijn aversie tegen 'wijsheid'. Er bestaat wel degelijk kennis die onomstreden is. Dat is vooral het geval bij bepaalde feitenkennis (een fiets is een vervoersmiddel) en conceptuele kennis (denk aan bepaalde natuurkundige wetmatigheden). Wat overigens niet wil zeggen dat deze kennis onveranderbaar is. Verder mis ik to know why als vierde kennistype (erg belangrijk bij betekenis geven), terwijl je bij connectivisme vooral ook mag verwachten dat to know where een belangrijke positie speelt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie