Vreemd dat ik dit tot nu toe over het hoofd het gezien. Een analyse waaruit blijkt dat hedendaagse jongeren allesbehalve ICT-competent zijn. Sterker, de blog post Student Shortcomings – Anything but Masters of Technology conludeert op basis van dit rapport:
Today’s students are anything but masters of the technology universe. In fact the report casts major dispersions on the view that teens are better with technology than are older adults.
Jongeren maken vaak gebruik van technologie, en met plezier. Jongeren gebruiken vaker elektronische tools om informatie te zoeken dan ouderen.
Maar ze gebruiken deze technologie vaak niet op een effectieve manier. Althans als het gaat om informatie zoeken en verwerken. Want dat is de focus van het rapport. Jongeren hebben vaak moeite met het kiezen van goede zoektermen, en zij gaan vaak onvoldoende kritisch om met informatie. Plagiaat wordt getypeerd als een "serious issue".
Verder stelt het rapport dat er geen bewijs is voor de opvatting dat jongeren meer ongeduldig zijn dan volwassenen. In het algemeen besteden gebruikers van elektronische boeken en tijdschriften weinig tijd aan de gevonden bronnen.
Daarom pleiten de samenstellers voor aandacht voor informatievaardigheden binnen het onderwijs, ook al ervaren jongeren zelf op dit gebied geen tekortkomingen.
Ik ben blij dat steeds vaker meer genuanceerd wordt aangekeken tegen het fenomeen van de 'net-generatie', die dus niet bestaat. Ook onderstreept deze analyse het belang om binnen het onderwijs aandacht te besteden aan digitale geletterdheid.
Begin december 2008 vindt weer de Online Educa in Berlijn plaats. Meeting the Learning Needs of Generation Y is daar een belangrijk thema. Ik hoop dat de bijdragen rond dit thema ook genuanceerd van aard zullen zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie