Bewijsmateriaal in een e-portfolio

Via het contactformulier op mijn site kreeg ik de vraag naar voorbeelden van opleidingen, die werken met
elektronische portfolio's, en waarvan lerenden kwalitatief goed bewijsmateriaal in het e-portfolio plaatsen. Uit
een pilot is gebleken dat de kwaliteit van het door lerenden geleverde bewijs te wensen overliet (een veel voorkomend probleem). De opleiding
wil uit de praktijkvoorbeelden vooral criteria destilleren.

Een herkenbare, en niet eenvoudig te beantwoorden vraag. Want het bewijsmateriaal hangt af van de context en van
de bekwaamheden/competenties die ontwikkeld moeten worden. Welk gedrag wens je bijvoorbeeld te zien van een
leraar in opleiding? Welk gedrag verwacht je van een aankomd arts? En welk bewijsmateriaal toont dat gedrag aan,
er van uitgaande dat je niet altijd de beschikking hebt over uitgebreide videofragmenten?

Volgens mij zijn een aantal criteria belangrijk:

  • Er is consensus onder beoordelaars over wat authentiek bewijsmateriaal is. Dus welk bewijsmateriaal zegt wat
    over de bekwaamheden. Zegt het bewijsmateriaal wat over degene die beoordeeld wordt?
  • Is het bewijsmateriaal relevant? Zegt het wat over de betreffende bekwaamheid? Vergadernotulen zeggen niets
    over voorzittersvaardigheden.
  • Is het materiaal nog actueel?
  • Er is sprake van gevarieerd bewijsmateriaal. Bijvoorbeeld foto's, evaluaties ingevuld door
    cliënten/patiënten/klanten, zelfevaluaties (bijvoorbeeld in de vorm van reflecties), feedbackformulieren van
    collega's en leidinggevenden.
  • Het bewijsmateriaal wordt over een langere periode verzameld.
  • Er is sprake van meerdere beoordelingsmomenten.

Aanvullingen?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Dit misschien:
    Het bewijsmateriaal moet niet verzonnen of gekopieerd kunnen worden? Er moet dus een bepaalde controle ingebouwd zijn om te verifiëren of het bewijsmateriaal op deze student van toepassing is.
    Lijkt misschien een beetje op je eerste criterium.
    Tweede:
    het bewijsmateriaal moet uit verschillende bronnen putten, en wel met elkaar overeenstemmen.

  2. Beroepsproducten
    In het beroepsonderwijs zijn m.i. de (goedgekeurde) beroepsproducten boeiende items om in een portfolio op te nemen.
    Notulen van vergaderingen kunnen naar mijn mening wel een nuttige aanvulling zijn, zeker als er gewerkt wordt volgens een (bij te leveren) agenda. Vergaderen volgens een vooraf opgestelde agenda blijkt zelfs onder docenten nog een hele kunst te zijn 😉

  3. @rboers: de eerste is een variant op het criterium van authenticiteit (vind ik). Met het tweede voorbeeld ben ik het niet eens. Als je een ontwikkeling zichtbaar wil maken, kan sommig bewijsmateriaal best aangeven dat een lerende nog niet voldoende bekwaam is.
    @Peter van Heusden: notulen kunnen zinvol zijn voor opnames. Afhankelijk van wat je wilt aantonen. Feedback van deelnemers aan een vergadering zegt m.i. veel meer over voorzitterskwaliteiten dan notulen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *