Virtuele werelden en onderwijs

Er is recent een special van Educause Review Magazine verschenen over virtuele werelden en onderwijs. Twee artikelen wil ik bespreken.

AJ Kelton Brooks verwondert zich er over dat virtuele werelden aanvankelijk als hype werden beschouwd, maar dat inmiddels menig onderwijsinstelling actief is met toepassingen als Second Life (SL) en Active Worlds.

In zijn bijdrage schetst hij de opkomst van virtuele werelden. Veel virtuele werelden waren aanvankelijk vooral voor het plezier, nu worden er ook 3D applicaties ontwikkeld voor zakelijk gebruik. Kelton Brooks schrijft dat het fenomeen 'virtuele wereld' een 'blijvertje is, maar dat dat niet hoeft te gelden voor de bekendste toepassing van dit moment, Second Life. Vooral als partijen als Google en Microsoft zich op dit speelveld begeven.

Het gebruik van Second Life blijft overigens vooralsnog beperkt tot een aantal Westerse landen (o.a. Nederland). Relatief veel ouderen maken gebruik van Second Life (bijna 60% is tussen de 25 en 44 jaar oud). Bijna 23% is tussen de 18 en 24 jaar. De auteur stelt dat de 25+-ers een nieuwe markt voor het hoger onderwijs kunnen zijn. Je kunt natuurlijk ook stellen dat je bestaande markt naar verhouding weinig gebruikt maakt van SL.

Kelton Brooks gaat ook in op het vraagstuk van interoperabiliteit (uitwisselbaarheid tussen virtuele werelden). Op dat terrein zijn ook duidelijke stappen gezet. Maar virtuele werelden kennen ook een aantal uitdagingen:

  • Perceptie: vooral negatieve verhalen halen de media (maar dat was met internet in het begin volgens mij niet anders). Ook denken veel mensen bij virtuele werelden vooral aan spelletjes.
  • Technisch: denk aan bandbreedte en integratie met andere applicaties.
  • Operationeel (leercurve, server downtime, wettelijke restricties).
  • Pedagogisch-didactisch: Hoe kun je de toepassing op een didactisch goede manier inzetten? Kun je de omgeving inzetten voor beoordelingen? En hoe zit het met het eigenaarschap? Kelton Brooks heeft op dit gebied geen antwoorden, maar vooral vragen.

De auteur concludeert onder meer:


The real
question to be addressed in the coming
months and years is how higher education
and, subsequently, individual institutions
will determine the best way to continue to
move forward.

Het artikel "Educational Frontiers: Learning in a virtual world" van Cynthia Calogne gaat in op praktijkervaringen met SL. Calogne opent met een conclusie:


After teaching nine university courses
using the virtual world of Second Life as
an educational classroom, I have come
to the conclusion that successful virtual
class experiences require a blend of technology,
tools, content, student ownership,
identity, engagement, course structure,
risk management, mentoring, feedback,
and a good orientation to using the tool.


Menig docent haakt nu al af, vrees ik. Maar dat zou jammer zijn.

Voor de doorzetters: Calogne benadrukt in haar bijdrage eerst het belang van een oriëntatiefase. Het is namelijk erg belangrijk dat lerenden zich SL eigen maken, voordat zij er op een goede manier gebruik van kunnen maken. Bij SL lijkt dat extra belangrijk te zijn. Een dergelijke omgeving is complexer dan een 2D elektronische leeromgeving.

Vervolgens gaat Calogne in op de voordelen van SL voor lerenden. De auteur benadrukt dat je binnen SL diverse settings kunt gebruiken om te leren. Het hoeft geen klaslokaal te zijn. Ook illustreert zij dat lerenden binnen SL -als het goed is- een actieve rol hebben (onderzoeken, ontdekken, ontwikkelen). De auteur geeft ook aan:


The
virtual world looks like a game setting and
is one in which instructors can guide, observe,
and provide feedback and rewards
for class activities.


Op basis van haar ervaringen is Calogne enthousiast over het gebruik van SL ten behoeve van leren. Ze benadrukt onder meer ook dat je binnen SL meerdere media kunt integreren. Ook pleit zij voor een goede mix tussen content gebruiken en zelf ontdekken.

Calogne gaat ook kort in op identiteitsvorming binnen SL (vooral als je 'rollenspellen' toepast, waarbij lerenden zich anders voor moeten doen dan zij zijn). Zij weet de voordelen van SL voor het onderwijs goed te illustreren. Tegelijkertijd maakt haar artikel duidelijk dat er heel wat komt kijken wil je SL met succes voor leersituaties inzetten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *