YouTube binnen curricula

Jongeren maken in toenemende mate gebruik van online video. Niet alleen als consument, maar ook als producent. Het onderwijs speelt daar tot dusver onvoldoende op in. Dat is de centrale boodschap van het Guardian-artikel The rise and rise of the YouTube generation, and how adults can help.

Het Britse dagblad beroept zich hierbij op een onderzoekspaper van de denktank Demos. Het gebruik van social software, zo betoogt Demos, zou onderdeel moeten zijn van curricula. Daarbij doelt men onder meer op vraagstukken als privacy en intellectueel eigendom in relatie tot web 2.0-technologieën.


"Youngsters are working out their relationship to the outside world and forging an identity."

Daarnaast zou het ontwikkelen van videoblogs en weblogs een vergelijkbare plek in het onderwijsprogramma moeten krijgen als museabezoeken.

Een oproep die nauw aansluit op wat ik al langer bepleit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *