LMS: hoe groter, hoe beter?

Leermanagementsystemen (LMS) zijn vooral bij grote bedrijven populair om grip te krijgen op de organisatie van het (on- en offline) leren, en om de voortgang van leeractiviteiten te managen. Een LMS implementeren en gebruiken, kost echter ook veel tijd, geld en energie. Dat stelt consultant Bob Becker in Learning Management Systems: Bigger Is Not Always Better. De toegevoegde waarde van een LMS wordt nogal eens overdreven, vindt Becker. Vooral integratie van systemen en het conformeren van een diversiteit aan praktijken aan voor het LMS noodzakelijke standaarden is complex en duur.

'
Volgens hem kan het gebruik van een LMS ook eenvoudiger:


“It’s a little bit like herding calves,” (…) “Trying to get everybody to comply with and conform [to] the standards of your learning management approach can be an obstacle. It’s so easy to get too fancy with LMS and try to make it do more than what is reasonable to expect from it. I believe that using it for fewer things and making it a relatively modest, straightforward and simple solution is one way to avoid that complexity.”


Een prikkelende opvatting. Binnen omvangrijke organisaties -ook binnen het onderwijs- ontstaan inderdaad vaak vragen over integratie van systemen en de opslag van bepaalde data op maar één plek (waar vervolgens meerdere applicaties gebruik van maken). Voor honderd lerenden heb je bijvoorbeeld een applicatie als Moodle zo ingericht. Maar als je te maken hebt met diverse afdelingen, duizenden lerenden en meerdere ICT-toepassingen hebt (die van dezelfde logingegevens gebruik maken), dan krijg je heel snel vragen over koppelingen en integratie van applicaties. En in de praktijk blijkt dat niet altijd gemakkelijk gerealiseerd.

Maar om dan te pleiten voor geen (of een selectieve) integratie….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *