Waarvoor kun je ICT in de klas gebruiken?

Gerard Dummer denkt dat er vijf redenen zijn waarom je ICT in de klas kunt inzetten:

  1. Je wilt lerenden ondersteunen die moeite hebben met een bepaald onderwerp.
  2. Je wilt lerenden ondersteunen die vooruitlopen op een aantal onderwerpen.
  3. Je wilt een klas/groep stimuleren in het samenwerken/ zelfstandig werken (of ander vakoverstijgend onderwerp).
  4. Je hebt een onderwerp waarbij je de doelen nog niet bereikt.
  5. Je wilt met een onderwerp aan de slag gaan dat nog niet aan bod komt in de klas.

Of er aanvullingen te geven zijn, vraagt Gerard. Volgens mij wel:

  • Je wilt met ICT een onderwerp op een beter manier behandelen, dan zonder ICT. Denk aan het gebruik van animaties die bijvoorbeeld de werking van het smeersysteem van een verbrandingsmotor beter kunnen illustreren, dan jij dat kunt met een inleiding en afbeeldingen.
  • Je wilt de grenzen van de klas doorbreken, bijvoorbeeld door experts op afstand via ICT de klas binnen te halen (of lerenden van andere scholen waarmee samengewerkt kan worden).
  • Je wilt lerenden de mogelijkheid bieden om producten -die zij gemaakt hebben- met de buitenwereld te delen.
  • Je wilt lerenden de gelegenheid geven om hun competentieontwikkeling zichtbaar te maken.

Zijn er nog meer aanvullingen?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Je wilt lerenden voorbereiden op hun toekomst en aangezien ict gebruik dan privé als tijdens hun beroep een grote rol speelt, zou dat in de voorbereiding op hun toekomst (lees school) ook het geval moeten zijn.

  2. Ik denk dat mijn ‘aanvullingen’ eerder herformuleringen zijn van Wilfreds uitspraken.
    * Je wilt lerenden onderdompelen in de informatieovervloed en ze de rijkdom ervan leren ervaren.
    * Je wilt een nieuwe impuls geven aan literatuuronderwijs door exploratie, kennisgaring, analyse en interactie van/op de weelde aan literatuur(geschiedenis) op wetenschappelijke en andere sites (van boekenprogramma’s bijvoorbeeld, video en audio, litblogs, e-books, blooks, verhalen- en gedichten’generatoren’, literaire netwerken en boekenprogramma’s. Ach, teveel om op te noemen.
    * Je wilt aan de persoonlijkheidsontplooiing van jongeren werken.
    * Je wilt de nieuwsgierigheid, de verwondering van jongeren prikkelen door met hen te kijken in de caleidoscoop van het bloeiende culturele leven op het web.
    * Je wilt sneller en authentieker aan de taalontwikkeling van jongeren werken: lezen en schrijven in al hun functionele en creatieve vormen beoefenen.

  3. Ik mis er nog wel één. Uit reacties van leerlingen blijkt ook dat ze het leuker vinden. Opdrachten van een stencil maken? Mwoah. Opdracht met de laptop maken? Jippie!
    Aantekening op het bord? Yuk. Diezelfde tekening in een flitsende powerpoint? Leuk!
    Inhoudelijk maakt het weliswaar niet uit, maar voor de motivatie scheelt het wel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *