Saba is wereldwijd één van de marktleiders op het gebied van leermanagementsystemen (LMS). In een grijs verleden heb ik er mee mogen werken. Onlangs hebben zij aangekondigd om halverwege 2009 met Saba Social op de markt te komen. Hiermee integreren zij social networking services binnen hun LMS.
Built on Saba’s unified platform, Saba Social uniquely combines a rich person profile and competency framework with real-time collaboration and comprehensive social networking tools to capture knowledge and connect people with expertise.
Ik heb gemengde gevoelens bij deze ontwikkeling. Enerzijds geloof ik niet in allesomvattende systemen, in applicaties die elke leeractiviteit willen ondersteunen. Bovendien zijn dergelijke oplossingen -als zij ontwikkeld en vermarkt worden door traditionele LMS-aanbieders- vaak minder open als ik zou willen. Of zoals Clive Shepherd het stelt
Saba's new offering is a leaning towards Web 2.0 from what is very much a Web 1.0 starting point.
Zijn deze traditionele (t)e-learning-aanbieders wel in staat om zich een nieuwe benadering van leren eigen te maken? Of zijn deze initiatieven vooral bedoeld voor 'de Bühne'?
Aan de andere kant illustreert deze ontwikkeling wel dat “learning 2.0” serieus genomen wordt. En wie weet maakt Saba die transformatie wel degelijk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie