Barsten in het Nederlandse BlackBoard-bastion?

Binnen het Nederlandse hoger onderwijs is BlackBoard marktleider op het gebied van elektronische leeromgevingen (ELO). In maart van dit jaar liet Willem van Valkenburg mij weten dat de meeste instellingen voor hoger onderwijs hun contract in 2007 met 3 jaar hebben verlengd. De Universiteit Utrecht heeft recent voor deze ELO gekozen.

Gisteren liet Jochen Bretschneider van het Medisch Centrum van de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam in een reactie op een wat oudere blogpost echter weten dat zij nu gebruik maken van Fronter.


Volgens mij zijn wij de eerste universiteit, die structureel gebruik maakt van Fronter in NL.


Terwijl volgens mij de VU BlackBoard gebruikt. Is dit de eerste, serieuze, barst in het Nederlandse BlackBoard-bastion?

Binnen het mbo is volgens mij N@tschool marktleider, al diens positie binnen deze onderwijssector niet zo sterk als BlackBoard binnen het hoger onderwijs. Fronter wordt ook binnen een aantal ROC's gebruikt. Binnen het voortgezet onderwijs kom je It's learning en Teletop tegen, terwijl Moodle ook sterk aan populariteit wint. Sharepoint wordt soms binnen verschillende onderwijsorganisaties ook als ELO gebruikt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Komt op mij over als een decentraal initiatief om wat anders dan Bb te gebruiken. De VU is inderdaad een Bb universiteit. Iets vergelijkbaars is aan de hand bij de EUR. Het academische medisch centrum is volgens mijn informatie met It’s learning aan de gang, terwijl de rest van de EUR gewoon op Bb zit.
    Nog een toevoeging: de Universiteit Twente heeft deze zomer voor Blackboard gekozen en gaat nu TeleTOP uitfaseren.

  2. Hoi Wilfred,
    de officiele elo van de VU is nog steeds Blackboard. Wel zie je dat er binnen bepaalde instellingen onderdelen gebruik maken van een ander systeem. De academische centra staan erom bekend om wat los te staan van de universiteit.
    Het aandeel van Blackboard is afgelopen jaar gestegen door Twente en Utrecht.
    Ik ben nu zelf ook betrokken bij andere instelling (geen HO) die bezig is met een selectie en waar Blackboard doorgedrongen is tot de laatste 2 (zonder mijn toedoen).
    Ik heb inmiddels al gespeeld met Blackboard 9 en de concurrentie krijgt het daar toch best lastig mee.
    mvg en tot maandag.

  3. Het Erasmus MC gebruikt voor de universitaire geneeskunde-opleiding nog steeds Blackboard, terwijl de verpleegkundige opleidingen voor It’s learning hebben gekozen, o.a. vanwege de portfolio functionaliteit.
    Mvg, Mathijs Doets, Erasmus MC

  4. Ook aan de Universiteit van Amsterdam neemt Blackboard een belangrijke rol in in het landschap van ICT tools ter ondersteuning van het onderwijsproces. Maar Blackboard is slechts een deel van het verhaal, voor het digitaal portfolio systeem gebruiken wij Sakai en Sakai gebruiken we ook voor onze samenwerking en projectomgeving, voor wiki’s mediawiki (ja die van Wikipedia), voor de studenten portal : Uportal. Digitale toetsen worden met een breed palet van systemen ondersteund, Blackboard natuurlijk maar ook Maple TA en Question Mark Perception. Voor het evalueren van onderwijs gebruiken we evasys en zo gaat de lijst verder. Wat ik met deze opsomming wil zeggen is dat de leeromgeving en de tools die worden ingezet veel breder zijn dan de nu al klassieke ELO.
    Blackboard heeft z’n plekje als module ondersteunend systeem maar het kan nooit de haarlemmerolie zijn voor al onze noden en wensen. Een divers e-learning landschap is een noodzakelijk uitgangspunt om de heterogene gemeenschap van studenten en docenten adequaat te ondersteunen.
    En om discussie voor te zijn, wij leveren niet alle applicaties zelf. Sommige diensten kopen we in, andere beheren & ondersteunen we zelf. En de lezer heeft ook kunnen constateren dat de UvA zowel goede commerciële als sterke open source oplossing in het e-learning landschap heeft opgenomen.

  5. @allen: dank voor jullie aanvullingen. De grote autonomie van medische centra blijkt uit jullie reacties. Verder ben ik het met Frank Benneker eens dat de ‘klassieke’ ELO eigenlijk onderdeel uit maakt van een elektronische leeromgeving die uit meerdere onderdelen bestaat/ Punt is wel de overlap in applicaties. Vergelijk BlackBoard met z’n toetsfunctionaliteit en QMP.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *