Iemand vertelde mij ooit dat een goede keynote datgene wat je al weet op een kwalitatief goede manier op een rij weet te zetten. Die goede manier kan inhoudelijk goed zijn. Of op een originele, leuke, manier gebracht.
Aan geen van die kwalificaties voldeed de afsluitende keynote tijdens de Surf Onderwijsdagen 2008 van Gordon Freedman, vice-president van BlackBoard.
Nu vond ik het al heel vreemd dat Surf een vertegenwoordiger van BlackBoard had uitgenodigd om een keynote te verzorgen. Je ziet dit eigenlijk alleen tijdens zeer commerciële congressen gebeuren. Bij Surf had ik dat niet verwacht. Ik weet dat het Nederlands hoger onderwijs verslaafd is aan BlackBoard, maar er moeten toch goede sprekers te vinden zijn die niet gebonden zijn aan een bepaald product?
Maar goed: in de wandelgangen had ik begrepen dat Freedman gevraagd was geen verkooppraatje te houden. Op zich deed hij dat ook niet heel erg, hoewel hij toch redelijk vaak BlackBoard positioneerde als partner die graag meedenkt over onderwijsinnovaties (en die niet technologie voorop stelt).
Het meest teleurstellende was echter de inhoud van Freedman's bijdrage, in relatie tot het bedrijf dat hij vertegenwoordigd. Gordon Freedman grossierde in algemeenheden: onderwijs is niet langer een luxe, maar noodzaak voor een globale kenniseconomie; studenten moeten meer betrokken worden bij het onderwijs; onderwijsorganisaties moeten zich op een transparante manier verantwoorden; innovatie+samenwerking=transformatie; enzovoorts.
Maar echt stuitend vond ik pleidooien voor open knowledge, en een benadering van leren waarin de lerende centraal staat. BlackBoard is immers groot geworden met een overwegend docent-gecentreerde elektronische leeromgeving, met een allesbehalve 'partner'-benadering (vraag maar na bij de overblijfselen van Harvest Road), en met closed knowledge: waar is de broncode, hoe zit het met de educatieve patenten? En is het BlackBoard-rapport, waar Freedman aan refereerde, vrij te downloaden?
Maar goed: ik heb al te veel woorden gewijd aan deze nietszeggende keynote.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Beste Wilfred,
Toch dank voor je woorden over de afsluitende keynote. Ik voelde zoiets al aan en ben eerder vertrokken. Ben blij dat ik dus weinig gemist heb. Jammer dat dit goede congres zo’n afsluiting moest hebben.
Met groet,
Esther van Popta