In het kader van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma is een verkenning uitgevoerd naar de toegevoegde waarde van SMS voor het onderwijs.
De praktijk leert dat lerenden over het algemeen grote aandacht hebben voor SMS-berichten van de onderwijsorganisatie. Het blijkt ook een effectief en efficiënt medium te zijn. Het rapport stelt eveneens dat SMS aansluit op het mediagedrag van de lerenden. Normaal gesproken denk ik dat jongeren gedifferentieerd omgaan met media. Maar ik denk dat zij SMS inderdaad op grote schaal gebruiken.
Wat betreft de toepassingsmogelijkheid schetst het rapport voorbeelden die te maken hebben met informatieverstrekking:
- Roosterwijzigingen
- Een SMSje bij ongeoorloofd afwezig zijn ("waar ben je?")
- Toetsuitslagen
- Calamiteiten (zoals een weeralarm)
In de verkenning suggereert de auteur zelfs om via SMS contact op te nemen met de leerplichtambtenaar, bij spijbelgedrag. Ook geeft de verkenning aan dat je ouders kunt SMS-en bij 'slecht gedag' van hun kinderen.
Ik vind het rapport hier doorslaan. Natuurlijk kan dat, maar je moet je afvragen of SMS het juiste medium is voor dit doel en deze doelgroep .
Wat ik mis zijn meer didactische toepassingen. Bijvoorbeeld SMS in relatie tot Twitter (denk aan attenderen op bronnen). Of het geven van didactische tips als lerenden een veldopdracht uitvoeren. Het tekstbericht als attenderingsmiddel bij spijbelgedrag vind ik wel een sterk voorbeeld van een pedagogische toepassing.
Volgens mij moet je SMS selectief inzetten binnen de mediamix. De kosten kunnen anders uit de hand lopen (ook al wordt SMS-en goedkoper), en het instrument verliest aan kracht als lerenden gebombardeerd worden met tekstberichten. Ik zou SMS vooral gebruiken als jongeren met spoed een bericht moeten ontvangen. Want wat is er mis met online mededelingen/aankondigingen, als er geen haast bij is?
Het informatieve rapport rapport bevat ook onder ander informatie over kosten en aanbieders. De cases zijn ook de moeite waard.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoewel ik het rapport maar even vluchtig doorgescrolled heb, gaat het over SMS-communicatie… maar toch lees ik vooral het grote “Wij zenden” verhaal…
SMS ROOSTER AAN naar …
SMS BUSTIJD 122 naar …
SMS ANTW WISK naar …
SMS Ruimte EERSTE LES naar …
SMS VOLGENDE LES naar …
Verzin het maar. Is toch veel gaver! Als ik die informatie wil, krijg ik het 🙂 Vorig jaar op Educause in Seattle zag je al diverse voorbeelden (terwijl SMS in de USA veel jonger en niet volledig is zoals in Europa) op de campus, in het onderwijs en mediatheek toepassingen.
Onlangs nog een SMS-wall opgetuigt binnen Avans Hogeschool, Advanced Business Creation, zodat mensen in de klas, via SMS direct kunnen reageren op de presentaties/voordracht van de anderen… en tja, anonimiteit is er dan niet bij!
Goed achergrond rapport, volgmaar ben het eens met Wilfred een beetje vanuit de dienstenkant, en het risico van spam-achtige taferelen…
> terwijl SMS in de USA veel jonger en niet volledig is zoals in Europa
Misschien een goed voorbeeld van de wet van de remmende voorsprong? We zitten daardoor veel te veel in de gedachte van SMS als zendmedium en niet als wederzijds uitwisselmedium.
Zoals jij het ook beschrijft, heb ik sms in contact met mijn leerlingen gebruikt als er spoed bij was. Bijvoorbeeld als er afspraken dringend moesten herzien, of op excursie als er iemand niet kwam opdagen … Of als ik toen ik eens ziek was, mijn leerlingen (met medeweten van de directie) ‘alleen op pad’ had gestuurd.
Het gaat in dit rapport alleen om informatie zenden.
Bij de VU doen we een piolot met het stemmen per sms in de les. Deze wijze van informatie ontvangen van studenten komt niet ter sprake in dit rapport.
Kijk op https://www.surfgroepen.nl/sites/stemkastjes/default.aspx voor inforamtie over onze pilot.
sms Ban aan.
@Michel Jansen: klopt. Zie eerdere reactie.
@Ban: is dit een flauwe grap, of wil je nog wat anders inbrengen?