Onderzoekers van de ETH Zürich, onder leiding van Torbjørn Netland, hebben instructievideo’s gemaakt door docenten vergeleken met instructievideo’s die zijn gegenereerd met behulp van meerdere AI-tools. Zij hebben daarbij gekeken naar gevolgen voor leerresultaten op korte termijn, naar de voorkeur van lerenden en naar de productietijd. Wat valt op?
Voor het experiment werden 447 deelnemers, die gebruik maken van via Amazon Mechanical Turk, willekeurig verdeeld over twee groepen. Elke groep bekeek vier video’s over onderwerpen op het gebied van operations management: werkplekorganisatie (5S), technische probleemoplossing (TRIZ), just-in-time en Kanban (logistiek), en economische ordergrootte (EOQ). De AI-video’s werden gemaakt met ChatGPT3.5 voor het script, Midjourney en Dall-E voor beelden, en Movio voor het genereren van een AI-avatar met audio.
Het artikel bevat ook links naar video’s zodat je deze ook zelf nog kunt bekijken en vergelijken. Voorbeeld:
Via een vragenlijst is gekeken naar de leerervaring en met behulp van een schriftelijke toets naar de leerresultaten.
Opvallende resultaten:
- Lerenden waardeerden de door docenten gemaakte video’s iets hoger, met een verschil van ongeveer 4%.
- De leerresultaten voor beide soorten video’s waren vergelijkbaar – lerenden deden evenveel kennis op, ongeacht of ze leerden van een video die door een docent is gemaakt, of met behulp van AI is gegenereerd.
- Een praktisch voordeel van met behulp van AI gegenereerde video’s bleek de productietijd. Waar een video door een docent 16-28 uur kostte om te maken, was een AI-video in 3-4 uur klaar. Wel was er menselijke controle nodig bij het samenstellen van de AI-content.
De verschillen in waardering verschilden per onderwerp. Bij TRIZ en EOQ werden de door docenten gemaakte video’s beter beoordeeld, terwijl bij 5S en JIT/Kanban de ‘AI-video’s’ juist iets hoger scoorden. De onderzoekers noemen enkele mogelijke verklaringen voor de algemene voorkeur voor door docenten gemaakte video’s. Docenten kunnen emoties en betrokkenheid overbrengen. Dit maakt het leerproces aantrekkelijker. Ook kan er sprake zijn van een zekere scepsis tegenover AI-gegenereerde content.
Het onderzoek kent enkele beperkingen, zo schrijven Netland cs. De video’s waren kort en behandelden relatief eenvoudige, feitelijke onderwerpen. De resultaten kunnen anders zijn voor langere video’s of complexere onderwerpen. Ook ontwikkelt de AI-technologie zich snel; de video’s werden gemaakt in het voorjaar van 2023. Nieuwere AI-tools kunnen mogelijk betere resultaten geven.
De onderzoekers concluderen dat AI-gegenereerde onderwijsvideo’s waarschijnlijk een grotere rol gaan spelen in het onderwijs. Ze suggereren dat een combinatie van menselijke en AI-input mogelijk de beste aanpak is: docenten kunnen samenwerken met AI-tools om effectief en efficiënt onderwijsmateriaal te maken. Dit kan vooral nuttig zijn in situaties waar snelheid, schaalbaarheid en consistentie belangrijk zijn.
De studie benadrukt uiteraard ook het belang van verder onderzoek, met name naar complexere onderwerpen en langere video’s. Ook wijzen de onderzoekers op het belang van ethische overwegingen en de menselijke rol in het onderwijs, zelfs bij de inzet van AI-tools.
Mijn opmerkingen
Merk op dat het binnen dit onderzoek om vrij traditionele instructievideo’s gaat, dus zonder interactie en met het klassieke format van een ‘pratend hoofd’. Het is de vraag of je meer interactieve video’s of video’s volgens een ander format gemakkelijk met behulp van generatieve AI, en zonder veel menselijk handwerk, kunt maken. Maar zelfs in die gevallen zal de productietijd aanzienlijk korter zijn, en het leereffect mogelijk vergelijkbaar. De onderzoekers hebben ook alleen gekeken of lerenden de inhoud op korte termijn hebben onthouden, en niet of zij de inhoud (op langere termijn) kunnen toepassen.
Ik had overigens verwacht dat lerenden de video’s, die zonder AI-tools zijn gemaakt, hoger zouden waarderen dan nu het geval is. Het is knap dat je in korte tijd dergelijke video’s kunt maken. Maar de spreker komt wel erg onnatuurlijk over. Uiteraard is deze technologie, zoals gezegd, sterk in ontwikkeling.
In de toekomst zal de kwaliteit van dergelijke met behulp van AI gemaakte video’s, aanmerkelijk beter zijn. Ik verwacht dat een substantieel lagere productietijd dan zwaarder zal wegen dan een hogere waardering van door mensen gemaakte video’s, als de leerresultaten vergelijkbaar zijn.
Andere bronnen over generatieve AI
- Human-in-the-loop or AI-in-the-loop? Automate or Collaborate?
- Human Predictions for AI in Higher Education 2025
- Sam Altman Says OpenAI Knows How to Build AGI in Blog Post
- SchoolAI: How to Use It to Teach
- A Guide to AI Prototyping for Product Managers
- How to Get Results with AI Prompts for Video
- AGI: Should More Than a Few People Know About It?
- Las Vegas Cybertruck Explosion Raises Questions About AI Search Accuracy
- Sam Altman Faces Sexual Abuse Lawsuit
- AGI is Coming in 2025: Schools Urgently Need a Strategy
- Microsoft Reverts Bing Image Creator After Quality Complaints
- From AI Tutor to AI Student
- Brisk: How to Use It to Teach
- Our Predictions for AI in 2025: What Next for ChatGPT, Apple Intelligence and More
- Dancing with the Devil We Know: OpenAI and the Future of Education
- Education Policy Outlook 2024
- More Humanitarian Organizations Will Harness AI’s Potential
- Navigating the Ethical Dilemmas of AI in Higher Education
- AI Tutoring outperforms Active Learning
- How will AI change the world? 5 deep dives into the technology’s future
- New Tests Reveal AI’s Capacity for Deception
- Doctors Gave AI Chatbots a Cognitive Test. Their Diagnosis? Early Dementia
- OpenAI begins 2025 with massive hype for AGI, superintelligence
- Move over Siri and Alexa, AI agents are the digital assistants we’ve wanted
- Leveraging AI for institutional improvement, continuous learning
- ChatGPT’s artificial empathy is a language trick. Here’s how it works
- ChatGPT now has over 300 million weekly users
- Sam Altman: AGI Is “Achievable With Current Hardware”
- What are AI Agents and why are they now so pervasive?
- Why Agentic AI will transform the way we work
- Gemini 2.0: Google ushers in the agentic AI era
- OpenAI announces o3 and o3-mini, its next simulated reasoning models
- Best ChatGPT Alternatives – Educators Technology
- AI Tutors: Hype or Hope for Education?
- How are new AI tools changing ‘learning analytics’?
- Leveraging technology to better engage learners in lessons
- Experts Share How Technology Can Support Cash-Strapped Schools and Busy Teachers
- Higher education in 2025: AGI agents to displace people
- Four Most Powerful AI Use Cases in Instructional Design
- AI-Powered Mobile Apps Are Redefining Modern Education
- OpenAI wants to pair online courses with chatbots
- OpenAI Chatbots for Education: Custom GPTs to Possibly Help Improve Online Learning
- The Rise Of Voice Assistants In Personalized eLearning
- The 10 announcements that made 2024 a landmark year for AI
- Here’s everything OpenAI announced in the past 12 days
- AI is weaving itself into the fabric of the internet with generative search
- GPT-5 reportedly falling short of expectations
- ‘Yes, I am a human’: bot detection is no longer working
- Universities in the age of AI
- Educating the AI Generation
- OpenAI’s ChatGPT Edu targets universities
- Is AI education’s holy grail, or are we on the wrong quest?
- Teachers feel most productive when they use AI for teaching strategies
- 5 potential paths for GenAI in higher education
- The Future Of Online Learning In Higher Education
- AI in assessment: Considering assistive technology users
- Assessing Replacements for Flip for Student Speaking
- 3 Ways to Link IT Innovation to Campus Impact in 2025
- AI demands Human Creativity in our Education System
- Microsoft Education AI Toolkit
- Many local governments ‘unprepared’ for safe AI use
- Integrate AI Policies Into Professional Development Programs
- What Teacher PD on AI Should Look Like
- Try AI With English Learners? Here’s Where to Start
- How universities ethically leverage AI
- Students are leveraging AI to improve their grades
- The potential of learning with (and not from) artificial intelligence in education
- The 10 Most Significant Education Studies of 2024
- Will AI Replace or Assist Teachers in Higher Education?
- Where Open Education Meets Generative AI: OELMs – improving learning
- Generative AI and the Nature of Work
- Teens, Social Media and Technology 2024
- AI Changed Student Cheating. Strategies to Stop It Remain Consistent
- Universities must beware of reliance on big AI (opinion)
- Former Google Chairman Thinks There May Be A Time To Unplug AI
- AI tools may soon manipulate people’s online decision-making
- New AI podcast creator, and it leaves Google’s NotebookLM in the dust
- Study of ChatGPT citations makes dismal reading for publishers
- Google’s AI weather prediction model is pretty darn good
- Experts Offer 10 Big Data Predictions for 2025
- Should Instructors Ask Students to Show Document Histories
- Information literacy is critical in the digital AI age
- Without AI Literacy, Students Will Be ‘Unprepared for the Future,’
- Investing in the future of tech: Lessons from winning companies
- As workers seek guidance on AI use, employers value skilled graduates
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie