Dit wordt mijn laatste blogpost van 2024. Daarin blik ik met name weer terug op mijn werkzaamheden van het afgelopen jaar. Ik wil jullie bij dezen ook fijne feestdagen wensen, en een gelukkig en gezond 2025.
Vanuit het perspectief van digitalisering en ’technology enhanced learning’ was het jaar 2024 een voortzetting van het jaar ervoor. De (generatieve) AI-storm is dit jaar allesbehalve gaan liggen. De kracht en mogelijkheden zijn sterk toegenomen. Helaas hebben de grote techbedrijven nauwelijks werk gemaakt van het bestrijden van de tekortkomingen (zoals het enorme energieverbruik of de vooroordelen). AI wordt ook in toenemende mate toegepast binnen, bijvoorbeeld, leertechnologie. Komend jaar verwacht ik nog meer van deze ontwikkeling te zullen zien. Binnenkort verschijnt een beknopt artikel van mij in de nieuwsbrief van e-learning.nl waarin ik enkele voorspellingen op dit terrein zal doen.
Het afgelopen jaar heb ik de volgende opdrachten uitgevoerd:
- Ik heb het hele jaar gewerkt als projectleider van de implementatie van het nieuwe leermanagementsysteem bij Graafschap College, itslearning.
- Ik heb tot aan de zomervakantie gewerkt als projectleider digitale leer- en werkomgeving bij Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
- Ik heb vanaf de zomer gewerkt als projectleider van de selectie van een nieuw leermanagementsysteem en digitaal portfolio bij Cibap.
- Ik heb vanaf de zomervakantie gewerkt als projectleider van de implementatie van het leermanagementsysteem StudyTube bij een zorginstelling.
- Ik heb de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln begeleid.
- Ik heb als gastdocent twee keer een college verzorgd in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning.
- Ik heb tot de zomervakantie SGL geadviseerd bij het selectieproces van een nieuw leerplatform.
- Ik heb negen presentaties verzorgd, met name over generatieve AI. Dat zijn er beduidend minder dan in 2023. Vanwege de andere werkzaamheden had ik echter ook minder ruimte om veel presentaties te verzorgen.
- Ik heb voor SBO tien keer per jaar de ‘Learning Correspondent’ samengesteld (een kritische beschrijving van een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning).
Verder was ik (co)-auteur van zeven artikelen en heb ik het boek “Van start met e-learning in 60 minuten” geschreven. Daarnaast heb ik in totaal 275 blogposts geschreven, heb ik meegewerkt aan vier podcasts en heb ik de volgende conferenties bezocht:
- CvI conferentie 2024
- MBO Digitaal (1x).
- Next Learning.
- AIdeas for learning
- SURF Onderwijsdagen.
- Online Educa. Ik mocht hier samen met o.a. Gilly Salmon één van de afsluitende sessies verzorgen.
Ik heb het afgelopen jaar 1937 uur aan gewerkte uren geschreven. Dat zijn er 140 minder dan het jaar ervoor. Terwijl ik niet het gevoel heb minder gedaan te hebben. Zou dat het effect zijn van het gebruik van generatieve AI? Net als de afgelopen jaren heb ik gelukkig weer geen uren op de post ‘Ziek’ hoeven te schrijven.
Het jaar 2024 was weer een bewogen jaar als het gaat om ’techology enhanced learning’, en een vruchtbaar en leerzaam jaar voor mijzelf. Ik ben veel dank verschuldigd aan alle opdrachtgevers die mij dit jaar hun vertrouwen hebben geschonken, en aan iedereen waarmee ik heb mogen samenwerken en mee van gedachten heb mogen wisselen. Veel inspiratie en kennis haal ik uit persoonlijke gesprekken en online bijdragen.
Een speciaal woord van dank gaat uit naar de lezers van mijn weblog. Het feit dat jullie moeite doen om kennis te nemen van mijn bijdragen, en er regelmatig op te reageren, stimuleren mij om actuele ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, leren, opleiden en onderwijs kritisch te blijven volgen en duiden. Voor nu wens ik iedereen fijne feestdagen en een inspirerend en leerzaam 2025!
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie