"Jonge werknemers zijn vaak niet op de hoogte van regels voor gebruik van IT-hulpmiddelen van hun IT-afdeling of hebben daar lak aan". Dat concludeert de AutomatiseringsGids op basis van Amerikaans onderzoek van Accenture. Dit adviesbureau stelt ook dat jongeren in toenemende mate verwachten dat zij hun eigen ICT-toepassingen (zoals de telefoon of social networking sites) voor hun werk kunnen gebruiken. En driekwart van de respondenten tussen de 17 en 23 jaar geeft zelfs aan online applicaties te gebruiken (of gratis applicaties te installeren) als de applicatie van de organisatie van onvoldoende kwaliteit wordt geacht.
Ik ken menige 'oudere' die zich hier ook in zal herkennen, en ook jongeren die geen behoefte hebben aan eigen applicaties. Maar los daarvan: ik verwacht inderdaad dat
- applicaties op een stick,
- web 2.0
- en gratis webservices
leiden tot nieuwe vraagstukken op het gebied van ICT-beheer. Niet alleen binnen bedrijven, maar vooral ook binnen het onderwijs. Daarover ging ook mijn presentatie van enkele weken geleden.
Ik vind het te gemakkelijk om te roepen dat ICT-beheer niet moet zeuren. Eindgebruikers kunnen vaak de impact van het gebruik van applicaties niet inschatten (gevolgen voor bandbreedte, eventuele beveiligingsvraagstukken). Volgens mij zijn communicatie en dialoog tussen onderwijs en ICT-beheer hierbij cruciaal. Aan een Chinese Muur tussen onderwijs en ICT-beheer hebben we niets.
Foto: Slaqua
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hét uitgangspunt dat in mijn ogen aanwezig moet zijn voor goede communicatie en dialoog: IT is faciliterend, niet bepalend.
Te vaak denkt men wel bepalend te (moeten) zijn of heeft men de situatie gecreëerd dat dat feitelijk het geval is. Wanneer de IT-afdeling zich echter faciliterend opstelt (ondersteunend, kwaliteitsbewakend, een ‘dat moet lukken’-mentaliteit), dan kunnen er mooie dingen ontstaan.