Succesvol online leren vraagt om forse inspanningen

Een recent grootschalig onderzoek van de Indiana University laat zien dat studenten die online leren meer verdiepend leren dan studenten die face-to-face leren. De onderzoekers hebben hier ook mogelijke verklaringen voor.

  • Online docenten doen extra moeite om er voor te zorgen dat studenten rijke leerervaringen opdoen.
  • Studenten die online leren zijn vaak meer 'academisch' gemotiveerd, en beter in staat zelf verantwoordelijkheid voor leren te nemen. Zij investeren ook meer tijd in het leren.

Een belangrijke conclusie luidt:


It might be that students who pursue online courses are those who embrace the spirit of independent, student-centered, intellectually engaging learning as captured by the deep-learning measures, according to survey results. The study also found that online courses stimulate more intellectual challenge and educational gains, suggesting that integrating technology-enhanced courses into the curriculum for all students might have some valuable benefits.


Je kunt dus voorzichtig concluderen dat online leren hogere eisen stelt aan docenten en lerenden. Maar dan heb je ook wat. Het is daarmee wel de vraag of de positieve effecten niet verdwijnen als docenten en lerenden dezelfde moeite doen voor face-to-face leren. Ook kun je je afvragen of de uitval niet toeneemt als ook minder gemotiveerde en zelfverantwoordelijke lerenden aan de slag gaan met (t)e-learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *