Mijn persoonlijke leeromgeving (versie 2)

Marcel de Leeuwe heeft zijn persoonlijke leeromgeving via een Mindmap gepresenteerd, en vraagt zich af hoe die van anderen er uit ziet. Nu heb ik iets meer dan twee jaar geleden al over mijn persoonlijke leeromgeving geschreven.

Marcel's bijdrage is daarom voor mij een mooi moment om te kijken in welke mate mijn persoonlijke leeromgeving is veranderd.

Ple

Klik op het plaatje voor de vergroting.

De 'lampjes' geven aan wat volgens mij de meest krachtige leeractiviteiten zijn.
Wat mij persoonlijk opvalt, is dat ik in vergelijking met twee jaar geleden minder binnen communities leer, maar meer in netwerken. Op dit moment ben ik ook veel drukker met werk-gerelateerde zaken, waar ik veel van leer (en minder met vrijwilligerswerk). Verder leer ik nu nog meer door zelf te creëren dan twee jaar geleden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. goed idee! mijne volgt spoedig. Heb net ook al bij de leerbeleving gezegd dat het een goede oefening is voor leerlingen en dat wij er vervolgens weer wat mee kunnen, wat als nu blijkt dat leerlingen geen enkele beleving hebben bij een door school geleverd duur ELO 🙂

  2. Marcel moest ik nog attenderen op een aparte tak: mensen.
    Jij neemt hem gelukkig gelijk op, met zelfs een apart takje edubloggers!
    Ik zou het zelf schrijven als (edu)bloggers omdat er ook veel andere bloggers zijn waar ik veel aan heb.
    Maar ik ben bang dat ik niet aan het bouwen van zo’n mooie mindmap toekom, hoe mooi ik die van jullie ook vind…
    Ik heb je bericht van 2 jaar geleden nog steeds gebookmarked staan zo van: dat moet ik ook een keer doen. We zijn 2 jaar verder inmiddels!

  3. Hoi Wilfred,
    Wat een mooi overzicht heb je gemaakt en je oude overzicht slaat helemaal alles!
    Leuk om te zien wat jou allemaal inspireert en waar je alles vandaan haalt.
    Het is misschien aardig om eens een cursus timemangement te geven aan andere edubloggers. Volgens mij komt niet alleen Willem in tijdnood en heeft in delicious, en in readers allerlei dingen staan die we nog eens moeten uitzoeken. Het lijkt wel of jij op een of andere manier de beschikbare tijd kunt unzippen.
    Zou een mooie tool zijn waar ik wel een mooi bedrag voor over heb 😉
    Hartelijke groeten,
    Marcel

  4. @Karin Winters: dan heb je een probleem. Daarom vind ik het belangrijk dat lerenden een ELO ook kunnen personaliseren. Overigens kan een ELO best deel uit maken van een ‘PLO’.
    @Willem: ik heb Marcel’s bijdrage (en de reacties) goed op mij laten inwerken. Zo’n mindmap maken kost jou vast niet veel tijd.
    @Marcel de Leeuwe: Dank. Wat betreft tijd. Dankzij het gebruik van web 2.0 heb ik geleerd veel effectiever om te gaan met informatie. Verder geldt: tijd=prioriteit+gelegenheid.

  5. ik ga ook zo’n mindmap maken, ben nu bezig met mijn carriere doelen en uitstippelen en uitwerken qua omgeving en dromen en wensen.
    Ook mijn huidige leeromgeving breng ik in kaart in portfolio’s met als inhoud documenten van schooldiploma’s en certificaten en cijferlijsten etc…
    ik ben er al heel ver mee.
    Momenteel volg ik een cursus ervaringsdeskundige van anoiksis en mbo opleiding thuisstudie ict beheer
    ik studeer 4uur per dag en 4uur in week naar school werk zelf ook veel met mindmaps

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *