Is het gouden tijdperk van podcasts voorbij?

Podcasts worden ook gebruikt voor leren, opleiden, onderwijs en onderzoek. De belangstelling voor podcasts lijkt (weer) af te nemen. Maar geldt dat ook voor ‘educatieve’ podcasts?

Podcast
Foto: lvsu, Pixabay

Podcasts kunnen worden gebruikt als leermateriaal binnen ‘formeel leren’, zoals cursussen. Ik heb zelf echter het idee dat professionals podcasts zelf vooral gebruiken om bij te blijven op hun vakgebied.

Volgens Danielle LeCourt neemt het aantal podcasts echter sinds 2020 drastisch af. Daarbij gaat het overigens vooral om commerciële podcasts. De afname van commerciële podcasts hoeft volgens LeCourt geen invloed te hebben op de waarde van podcasts voor docenten en onderzoekers. Podcasts kunnen namelijk een prima medium zijn om onderzoeksresultaten te delen en maatschappelijke impact te creëren. LeCourt schrijft dat bijna 100 miljoen Amerikanen wekelijks naar podcasts luisteren. Wereldwijd bedraagt het publiek van luisteraars ongeveer 500 miljoen. De gemiddelde luistertijd bedraagt 40 minuten per sessie.

LeCourt schrijft dat de impact van podcasts over leren, opleiden, onderwijs en onderzoek niet gemeten wordt in luistercijfers, maar in de verspreiding van inzichten en daadwerkelijke veranderingen. Deze podcasts zijn wat betreft financiering ook niet afhankelijk van abonnementen of advertenties. Deze podcasts worden bijvoorbeeld vergoed uit de middelen die instellingen krijgen, bijvoorbeeld voor projecten of disseminatie. Podcasts bieden docenten, beleidmakers en onderzoekers de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier dialogen te stimuleren en een breed publiek te bereiken zonder de druk van winstmaximalisatie.

De voordelen hebben betrekking op bereik en toegankelijkheid (zoals het op een begrijpelijke manier presenteren van complexe onderzoeksresultaten, het bevorderen van betrokkenheid en het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en praktijk) en impact (kennisdeling, het opgang brengen van veranderingen en beleidswijzigingen, gericht op lange termijn).

LeCourt verwijst ook naar goede voorbeelden:

  • De ‘Sold a Story’ podcast leidde tot herziening van leesonderwijs in Amerikaanse scholen.
  • Academic Minute’ deelt dagelijks nieuwe onderzoeksinzichten.
  • ‘Anthropod’ maakt antropologisch onderzoek toegankelijk voor breed publiek.

Hoewel wetenschappelijke podcasts niet concurreren op commercieel vlak, moeten ze volgens de auteur wel kwalitatief hoogwaardig zijn om door te dringen in het overvolle medialandschap. De groeiende vraag naar inhoudelijk sterke, informatieve audio biedt educatieve makers volgens Danielle LeCourt een grote kans om via podcasts blijvende impact te creëren. Deze podcasts kunnen zich namelijk richten op diepgang en maatschappelijke relevantie zonder druk van adverteerders of korte-termijn winstdoelen.

Mijn opmerkingen

Podcasts waren rond 2006 trending. Vervolgens zakte de belangstelling fors in om jaren later weer veel populairder te worden (mede dankzij platforms waarmee je je op podcasts kon abonneren en smartphone die je kunt gebruiken om podcasts te beluisteren). Het kan best dat podcasts de komende tijd weer aan belangstelling inboeten. Weblogs zijn ook als medium minder populair geworden, terwijl LinkedIn waarschijnlijk juist populairder is geworden om schriftelijke informatie met anderen te delen.

Educatieve podcasts hebben inderdaad minder last van een geringer publiek. Toch kunnen ook educatieve podcasts ter discussie komen te staan als onderwijs- en onderzoeksinstellingen moeten bezuinigen, en als de impact ervan beperkt blijkt te zijn. Educatieve podcasts kunnen inderdaad veranderingen en beleidswijzigingen tot gevolg hebben. Het zijn er echter maar weinig die inderdaad tot dergelijke gevolgen hebben geleid. Uiteraard zijn verschillende podcasts ook het initiatief van individuen die op deze manier graag kennis willen delen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *