Volgens Hannah McNaughton-Hussain is immersief leren een effectieve methode om lerenden actief bij de lesstof te betrekken. Zij beschrijft vijf leidende principes die docenten kunnen gebruiken om leerervaringen meeslepender, immersief, te maken. Daarbij gaat het niet alleen om leren binnen, bijvoorbeeld, een VR-omgeving.
Immersief leren werkt volgens de auteur als een versterker van het leren (‘learning amplifier’). Dankzij immersief leren verdiepen lerenden zich meer in de leerstof. Dit verbetert niet alleen het begrip en het onthouden van de leerinhoud, maar versnelt volgens haar ook het leerproces.
Het eerste principe draait dan om zintuiglijke prikkeling. Hoe meer zintuigen worden aangesproken, hoe groter de kans dat een lerende opgaat in de ervaring. Dit kan door geluid (voice-overs, muziek), fysieke beweging, temperatuur en geur. Dankzij virtual reality kun je ook een interactieve 360-graden omgeving creëren.
Het tweede principe betreft ‘gamification’: het toevoegen van spelelementen aan het leren. Puntentelling, tijdslimieten en niveaus stimuleren lerenden om door te gaan. Door leerdoelen te koppelen aan voortgang in het spel, blijven lerenden volgens McNaughton-Hussain gemotiveerd om te blijven leren. Nota bene: niet alle vormen van gamification blijken altijd effectief te zijn, blijkt uit onderzoek.
Een sterk verhaal -een ‘narratief’- is het derde principe. Informatie die wordt aangeboden via een goed verteld verhaal wordt beter en langer onthouden dan losse feiten. Een aansprekend verhaal dat aansluit bij de belevingswereld van lerenden zorgt voor emotionele betrokkenheid bij de leerinhoud
Het vierde principe gaat over de kwaliteit van de ‘productie’. Een geloofwaardige, realistische omgeving die voldoet aan de verwachtingen van lerenden helpt hen om betrokken te blijven. Lerenden moeten vrij kunnen rondkijken en onderzoeken zonder op beperkingen te stuiten die de immersieve ervaring verstoren.
Het laatste principe betreft de mate waarin lerenden zelf controle hebben over hun leerervaring. Dit uit zich in bewegingsvrijheid, de mogelijkheid om voorwerpen te manipuleren en keuzes te maken die invloed hebben op het verloop van de ervaring.
Docenten hoeven niet alle principes Hannah McNaughton-Hussain tegelijk toe te passen. Ze kunnen stap voor stap werken aan het verbeteren van de immersieve aspecten van hun onderwijs. In haar bijdrage presenteert de auteur ook een ‘immersive scale’. Deze schaal geeft de mate van immersie weer bij verschillende vormen van leren: kennisvergaring, perspectiefverkenning en vaardigheidsoefening. De mate van ‘meeslependheid varieert daarin van zwak (bijvoorbeeld een niet-interactieve instructievideo) tot sterk (zoals een wiskunde game in VR).
Door deze vijf principes te gebruiken kunnen docenten de leerstof beter laten beklijven. Leren wordt niet alleen effectiever, maar ook aangenamer voor lerenden. Het advies aan docenten is om bij elk nieuw leermateriaal of nieuwe leerervaring te kijken hoe immersief deze is en hoe dit verder verbeterd kan worden.
Mijn opmerkingen
Het mooie van deze bijdrage is m.i. dat Hannah McNaughton-Hussain ook laat zien dat je niet persé een Metaverse- of VR-omgeving nodig hebt om leren meer immersief te maken, en dat je ook stapsgewijs leersituaties meer immersief kunt maken. Tegelijkertijd mis ik wel verwijzingen naar onderzoek, en kan het aantal principes nog worden uitgebreid (en dan heb ik het niet eens over algemene ‘bewezen’ didactische principes). Ik denk bijvoorbeeld aan het bevorderen van sociale interactie (bijvoorbeeld via groepsopdrachten en feedback), aan meer personalisering (bijvoorbeeld naar inhoud en niveau) of aan het bevorderen van reflectie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Interessant om te zien hoe immersief leren de betrokkenheid van lerenden kan vergroten zonder dat het altijd VR nodig is. Het idee van stapsgewijze verbetering van leersituaties is heel praktisch en maakt het toegankelijk voor verschillende onderwijsomgevingen. Het toevoegen van sociale interactie en personalisatie klinkt als een waardevolle aanvulling op de vijf principes, wat het leren nog effectiever kan maken. Het blijft fascinerend hoe technologie en didactische benaderingen hand in hand kunnen gaan voor beter onderwijs!