Conclusies uit twee papers over AI tutoring

Recent onderzoek laat zien dat tutoring met behulp van AI het leerproces aanzienlijk kan versnellen. Twee studies, uitgevoerd aan Harvard University en IU International University of Applied Sciences, concluderen dat lerenden met AI-ondersteuning meer leren in minder tijd.

Here's the photo-realistic image of a futuristic laptop with its screen showing a 3D virtual learning environment and an AI tutor.
DALLE-Here’s the photo-realistic image of a futuristic laptop with its screen showing a 3D virtual learning environment and an AI tutor.

Een aantal weken geleden schreef ik al over het Harvard-onderzoek waarin de onderzoekers twee groepen lerenden vergeleken die natuurkundeles kregen. De ene groep volgde actieve werkcolleges, waarbij lerenden samen vraagstukken oplossen onder begeleiding van docenten. De andere groep gebruikte een AI-tutor die was geprogrammeerd met dezelfde didactische principes. De AI-tutor bood ondersteuning tijdens een persoonlijk leerproces waarbij lerenden hun eigen tempo kunnen bepalen. De groep, die gebruik maakte van een AI-tutor leerde meer dan twee keer zoveel in minder tijd dan de ‘werkcollegegroep’. Ook voelden ze zich meer betrokken en gemotiveerd. Een opvallend voordeel van de AI-tutor was dat deze onmiddellijke en gerichte feedback gaf, wat moeilijk te realiseren is in een klassikale setting. Deze aanpak bevorderde ook een op ‘groei gerichte mindset’. Dit stimuleerde lerenden door te zetten bij moeilijkere opdrachten.

De onderzoekers stellen voor om AI-tutoren in te zetten bij de introductie van nieuwe leerstof, zodat klassikale tijd benut kan worden voor verdiepende activiteiten en groepsprojecten. Zij wijzen op het belang van een zorgvuldige implementatie van AI in het onderwijs; AI-tutoren moeten niet worden ingezet als vervanging van kritisch denken of om taken te vereenvoudigen, maar juist als aanvulling die een solide basis legt voor verdere verdiepende leerervaringen. De onderzoekers schrijven het succes toe aan drie factoren: directe feedback op maat, eigen tempo kunnen bepalen en de juiste didactische aanpak. De AI-tutor werd zorgvuldig ontworpen om actief leren te stimuleren, de cognitieve belasting te beheren en een ‘growth mindset‘ te bevorderen. Om fouten te voorkomen kreeg de AI gedetailleerde, stapsgewijze oplossingen aangereikt.

Het onderzoek van IU International University bevestigt deze uitkomsten. Lerenden die de AI-tutor Syntea gebruikten, hadden gemiddeld 27% minder tijd nodig om de stof te beheersen dan lerenden die geen AI-ondersteuning kregen. Deze applicatie is gebruikt binnen afstandsonderwijs. Syntea bood lerenden ondersteuning bij examenvoorbereiding en gaf directe feedback. De onderzoekers maakten gebruik van een longitudinale studieopzet om de studievoortgang van twee groepen te vergelijken: een controlegroep zonder toegang tot Syntea en een experimentele groep die Syntea gebruikte voor examengerichte oefeningen. De lerenden hadden volledige vrijheid om de AI-assistent te gebruiken en konden hun eigen leermomenten en examens plannen. De onderzoekers vergeleken gegevens van 24 maanden vóór de introductie van Syntea tot 3 maanden erna. Om mogelijke vertekening door veranderingen in de studentpopulatie te voorkomen, voerden de onderzoekers een aanvullende analyse uit waarbij zij de gegevens van nieuwe lerenden die zich hadden ingeschreven na januari 2023 uitsloten. De resultaten waren consistent met de bevindingen van de hoofdanalyse. Dat betekent volgens de onderzoekers dat de waargenomen effecten het gevolg waren van de invoering van Syntea en niet van een andere factor. Met andere woorden: de aanvullende analyses versterkten de bevinding dat Syntea daadwerkelijk bijdroeg aan het versnelde leertempo en de hogere studievoortgang van de gebruikers.

Volgens deze onderzoekers auteurs tonen de gegevens aan dat AI-tutoring effectief kan zijn in het verbeteren van leersnelheid en efficiëntie, vooral in omgevingen voor afstandsonderwijs waar tijdsbeperkingen en flexibiliteit belangrijk zijn. Dit is relevant omdat tijdsdruk vaak een belemmering vormt voor lerenden in afstandsonderwijs. Syntea lijkt deze barrière te verlagen. Dit kan bijdragen aan een lagere uitval en hogere afrondingspercentages.

De onderzoekers erkennen dat er alternatieve verklaringen kunnen zijn voor de observaties, waaronder ‘zelfselectiebias’. Dit houdt in dat gemotiveerde lerenden waarschijnlijk eerder geneigd zijn om een AI-assistent zoals Syntea te gebruiken. Dit kan de grotere studievoortgang mogelijk deels verklaren. Om deze bias te minimaliseren, richtte het onderzoek zich op het verschil tussen de periode vóór en na de lancering van Syntea, in plaats van absolute cijfers van de experimentele en controlegroep op een willekeurig moment.

De onderzoekers bespreken ook of de snelle studievoortgang nadelige gevolgen kan hebben voor de leerresultaten, zoals een lagere slagingskans of een afname in cijfergemiddelden. Hun analyse toont echter aan dat er geen significante verandering was in het slagingspercentage, hoewel er een lichte daling optrad in de gemiddelde cijfers van de experimentele groep in vergelijking met de controlegroep. De auteurs beschouwen deze daling als klein en niet van invloed op de algehele resultaten. De besparing in studietijd is immers veel groter dan de lichte afname in het cijfergemiddelde.

Dit onderzoek laat zien dat AI-tutor Syntea het leren kan versnellen, zonder dat dit de kwaliteit van het onderwijs aantast. De onderzoekers zien grote kansen voor het gebruik van deze technologie binnen verschillende onderwijsvormen (zoals voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en bedrijfsopleidingen). De AI-tutor blijkt vooral waardevol voor afstandsonderwijs. De toegankelijkheid en effectiviteit worden verhoogd. IU, de ontwikkelaar van Syntea, wil het systeem verder uitbreiden om meer lerenden te kunnen helpen met persoonlijke begeleiding op maat. Vervolgonderzoek moet nog uitwijzen welke AI-functionaliteiten het meest bijdragen aan betere leerresultaten. Ook de effecten van langdurig gebruik van AI-tutoren moeten nog verder worden onderzocht.

Mijn opmerkingen

Beide studies bevestigen de potentie van AI-tutoring voor het versnellen van de studievoortgang, terwijl de kwaliteit van het onderwijs goed blijft. Deze inzet van AI-turoring is overigens niet bedoeld om docenten te vervangen, maar om het onderwijs te versterken. In het Harvard-onderzoek wijzen de onderzoekers er bovendien op dat AI-tutoring alleen effectief is als deze doordacht wordt ingezet. Zonder structuur en begeleiding gebruiken lerenden AI vooral om antwoorden op te zoeken zonder echt te leren. Ook moet de AI-tutor accuraat zijn en goed geprogrammeerd worden op basis van bewezen didactische principes. In een klassikale setting bepaalt de docent veelal het tempo, waardoor het voor sommige lerenden te snel gaat en voor anderen te langzaam. Ook is er weinig ruimte voor individuele feedback. Met AI-tutoring kunnen lerenden in hun eigen tempo werken en krijgen ze direct feedback op hun niveau.

Dankzij AI-tutoring kunnen docenten meer tijd besteden aan persoonlijke begeleiding en het ontwikkelen van meer complexe denkvaardigheden.  Behalve een ontwerp op basis van bewezen didactische principes, zul je ook docenten nauw moeten betrekken bij de implementatie.

Ik heb in mijn oorspronkelijke bespreking van het Harvard-onderzoek al enkele kanttekeningen bij dit onderzoek gemaakt. Bij het onderzoek van IU International University moet je je m.i. ook goed realiseren wat de context is (afstandsonderwijs). Deelnemers aan afstandsonderwijs zijn lang niet altijd te vergelijken met lerenden van meer traditionele onderwijsinstellingen (ik denk aan zaken als intrinsieke motivatie). Het is positief dat de onderzoekers pleiten voor meer onderzoek, ook in andere contexten.

Andere bronnen over generatieve AI

  1. Design Thinking For Learning Experience Design
  2. AI in Actie: Toetsvragen genereren op verschillende Bloom niveaus – Een praktijkvoorbeeld
  3. Learning Bites – Leren en ontwikkelen
  4. When AI Meets Education: The Power of Diffusion over Replication
  5. Close Reading with NotebookLM
  6. Introducing ChatGPT Search
  7. AI en Data-analyse: ChatGPT vs Claude vs SPSS
  8. ChatGPT can now search the internet
  9. What Can AI Chatbots Teach Us About How Humans Learn?
  10. Generative AI Can Accelerate Study Time, IU Research Shows
  11. The Impact of AI on Student Learning
  12. What Is Wrong With This AI Lesson Plan?
  13. AI Will Radically Reshape the Job Market and Global Economy
  14. Onderzoeksresultaten AI in het Onderwijs
  15. University of Michigan’s Journey with Generative AI
  16. Can Anthropic’s Claude Control Your PC?
  17. AI and Workers in Academia
  18. Human in the Loop: AI and Human Collaboration
  19. ChatGPT’s New Search Capabilities
  20. How Good Are Claude, ChatGPT and Gemini?
  21. Producten AI en Toetsing
  22. OpenAI CEO Says No GPT-5 in 2025
  23. It’s Not a Chatbot, and That Might Be This AI Tutor’s Superpower
  24. AI Unleashed: Redefining the Learning Experience
  25. Are ChatGPT, Claude & NotebookLM ‘really’ disrupting Education?
  26. Study shows the importance of student guidance in use of AI
  27. When AI Meets Education: The Power of Diffusion Over Replication
  28. Artificial General Intelligence Is Already Here
  29. AI Tutors Double Rates of Learning in Less Learning Time
  30. Your apps are on borrowed time. AI agents are on the way
  31. OpenAI launches ChatGPT with Search, taking Google head-on
  32. How AI is reshaping human thought and decision-making
  33. Generative AI can boost innovation – but only when humans are in control
  34. Apple’s Silent AI Revolution Threatens Clash with OpenAI’s ChatGPT
  35. Google’s AI teacher with new ‘Learn About’ experiment — here’s how to try it
  36. Five generative AI trends to watch in 2025
  37. How Predictive, Prescriptive, and Generative AI are reshaping our world
  38. OpenAI reportedly planning to build its first AI chip in 2026
  39. Using the LMS Effectively to Reduce Logistical Challenges for Students
  40. Apple Engineers Show How Flimsy AI ‘Reasoning’ Can Be
  41. While We Were Watching ChatGPT, Something Else Astounding Emerged
  42. AI’s role in motivation and deep learning
  43. Revolutionizing eLearning: Impact Of AI And Machine Learning
  44. Seven tools for introducing students to artificial intelligence
  45. 13 Best #AI Tools for #Teachers: Your Ultimate AI Stack!
  46. [PDF] Digital pathways for Education: Enabling greater impact for all
  47. Before Using AI to Create eLearning, Ask These Questions
  48. Google’s AI system could change the way we write
  49. How much AI is too much?
  50. How to Opt Out of A.I. Online
  51. AI in Educational Game Design
  52. Teachers feel most productive when they use AI for teaching strategies
  53. Despite challenges, faculty report overall satisfaction
  54. How ChatGPT Boss Sam Altman’s New AI Predictions Affect Education
  55. Can Artificial Intelligence Solve K–12 Classroom Challenges?
  56. Cultivating (Gen)AI Literacy: Moving Past AI Pedagogy’s Hype
  57. English 2.0: AI-Driven Language Transformation
  58. Transforming pedagogy for generative AI era: A vision for the future
  59. Successful Blended Learning With AI And Emotional Engagement
  60. Broadening the Scope of Entrepreneurship Education in Higher Education
  61. Tech Skills That ‘Digital Natives’ Are Missing—and How to Help
  62. The Impact of Generative Artificial Intelligence in the Classroom
  63. What Can AI Chatbots Teach Us About How Humans Learn
  64. ‘We’re at a Disadvantage,’ and Other Teacher Sentiments on AI
  65. How AI Is Reshaping Higher Education
  66. Generative AI can harm learning
  67. Mimicking Human Minds Elicits Deep AI Searcher
  68. AI in Education Archives – Educators Technology
  69. Scientific papers that mention AI get a citation boost
  70. The Uberfication of Higher Ed
  71. Is AI going to save us or kill us? Even the experts don’t agree
  72. Future AI chatbots may secretly dob on their users
  73. AI detectors don’t work, so what’s the end game for higher education?
  74. Google’s AI detection tool can now be tried by anyone
  75. How to Protect Student Privacy When Using AI
  76. Higher ed growing more concerned with bias, data privacy violations of AI
  77. Why we need a joint and urgent effort to teach data science and literacy in the U.S.
  78. New AI Collaborative to Explore Use of Artificial Intelligence to Improve Teaching and Learning
  79. The Terminator still shapes our view of AI
  80. Should AI be allowed in the college application process?
  81. The Stairway to GenAI Impact
  82. AI at Work? 3 Things to Consider
  83. Unlocking AI’s Full Potential in L&D: A Strategic Shift for 2025
  84. The big mistake business leaders make with AI (and how to avoid It)

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *