Taxonomie e-portfolio’s

Als je academisch Duits goed is, en je bent geïnteresseerd in e-portfolio's, dan is het interview met hoogleraar Peter Baumgartner de moeite waard. Baumgartner ziet e-portfolio's als een belangrijk middel om in het kader van een leven lang leren grip te krijgen op competentieontwikkeling van lerenden. Het e-portfolio binnen onderwijsinstellingen vormt dan de start van de leerloopbaan.

Verder gaat Baumgartner in op een door hem ontwikkelde taxonomie om e-portfoliosoftware met elkaar te vergelijken. E-portfoliosoftware is vrij nieuw. Baumgartner heeft gekeken welke functionaliteiten e-portfolio's moeten hebben, en aan welke criteria deze functionaliteiten moeten voldoen. Op basis hiervan zijn vijf basistypen e-portfolio's ontwikkeld, waarvan hij er vier in het interview noemt:

  • Het beroepsportfolio (projectgericht).
  • Reflectieportfolio.
  • Ontwikkelingsportfolio.
  • Showcase portfolio

Het gebruik van e-portfolio's zou binnen het onderwijs moeten leiden tot andere manieren van beoordelen (o.a. 360 graden feedback).

Het interview maakt ook de meerwaarde van video voor conferenties duidelijk. Sprekers geven vooraf een samenvatting van hun presentatie. Deze toepassing zie je steeds vaker in de praktijk gebracht worden.

Via Martin Ebner.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Hoi Wilfred,
    Leuk maar vooral ook interessant artikel. De 5 portfolio’s die Baumgartner noemt, hebben we vanuit Avans inmiddels ook opgenomen in een ontwikkelmodel wat we de naam Model van Maastricht gegeven hebbem. Op onze eLearningblog staat een directe link naar deze Eifelpresentatie waarin het model nader wordt uitgelegd. Reacties op het congres waren uitermate positief.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *