Trends op het gebied van leren met behulp van digitale technologie beschrijven

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te blikken. In deze blogpost besteed ik aandacht aan een hulpmiddel dat je kunt gebruiken bij het in kaart brengen van trends op het gebied van ’technology enhanced learning’ (TEL).

Trends worden ook gevoed door meerdere factoren. Trends hebben een lange aanlooptijd. Maar als ze eenmaal voet aan de grond krijgen, hebben ze een blijvend effect. Hypes daarentegen ontstaan snel en verdwijnen ook weer snel. Ze hebben geen blijvend karakter.

Trends op het gebied van TEL worden m.i. beïnvloed door de volgende factoren:

Framework trends

  • Technologische ontwikkelingen (zoals de ontwikkeling van AI, de ontwikkeling van blockchain technologie of de ontwikkeling van de Metaverse).
  • Maatschappelijke veranderingen (zoals arbeidsmarktontwikkelingen en de maatschappelijke behoefte om meer rekening te houden met individuele capaciteiten van lerenden).
  • Onderwijsparadigma’s (zoals nieuwe inzichten over hoe mensen leren).
  • Economische factoren (zoals de behoefte om werknemers te bekwamen met zo min mogelijk verlettijd als gevolg).
  • Beleid en regelgeving (zoals op het gebied van een leven lang ontwikkelen of privacy).
  • Onderzoek (zoals onderzoek naar de effecten van feedback dankzij AI).
  • Verwachtingen van lerenden (zoals de behoefte aan praktische relevantie of hun verwachtingen ten aanzien van online leren).

In bovenstaande afbeelding is uitgewerkt welke factoren van invloed zijn op de trend: het gebruik van virtual reality ten behoeve van het op een flexibele manier oefenen van specifieke vaardigheden.

Er zijn meerdere raamwerken of modellen beschikbaar die gebruikt kunnen worden voor het in kaart brengen van trends. Die raamwerken hebben lang niet altijd specifiek betrekking op TEL. Een voorbeeld hiervan is de PESTLE Analysis. Dit strategisch hulpmiddel helpt bedrijven en organisaties om inzicht te krijgen in de externe factoren die van invloed kunnen zijn op hun beleid, strategie en toekomstplannen.

De PESTLE Analysis helpt de omgeving te analyseren vanuit zes typen externe factoren.

  1. Politieke factoren. Deze omvatten de invloed van overheidsbeleid, regelgeving en politieke stabiliteit op een sector. Politieke beslissingen over bijvoorbeeld onderwijsbudgetten, subsidies en privacywetgeving kunnen een directe impact hebben op TEL. Dit valt in bovenstaand hulpmiddel onder Beleid en regelgeving.
  2. Economische factoren. Deze factoren beslaan de economische situatie en omstandigheden zoals inflatie, werkloosheid en de beschikbaarheid van financiering. In periodes van economische voorspoed zijn onderwijsinstellingen en andere organisaties eerder geneigd te investeren in technologieën zoals AI en VR. Daarentegen kan economische krimp leiden tot bezuinigingen, waardoor organisaties minder snel budget vrijmaken voor technologische vernieuwingen. Dit valt in bovenstaand hulpmiddel onder Economische factoren (uiteraard).
  3. Sociale factoren. Demografische trends, sociale voorkeuren en culturele veranderingen vallen hieronder. Dit valt in bovenstaand hulpmiddel onder Maatschappelijke veranderingen.
  4. Technologische factoren. Hierbij gaat het om ontwikkelingen in technologie, van AI en VR tot cybersecurity en data-analyse. De snelheid waarmee nieuwe technologieën ontstaan, is van invloed op de mate waarin TEL toegankelijk en toepasbaar is in het onderwijs. Dit valt in bovenstaand hulpmiddel onder Technologische ontwikkelingen (uiteraard).
  5. Juridische factoren. Deze verwijzen naar wet- en regelgeving die organisaties moeten naleven, zoals privacybescherming (bijvoorbeeld de AVG) en auteursrechtelijke bepalingen. Dit valt in bovenstaand hulpmiddel onder Beleid en regelgeving.
  6. Milieufactoren. Ook duurzaamheid en milieubewustzijn spelen een rol. Denk aan het reduceren van mobiliteit. Dit valt in bovenstaand hulpmiddel onder Maatschappelijke veranderingen.

Onderwijsparadigma’s, onderzoek en verwachtingen van lerenden komen binnen de PESTLE Analysis niet aan de orde, terwijl deze factoren m.i. wel van invloed zijn op trends op het gebied van TEL. De zes typen factoren kunnen een trend ook bevorderen of juist afremmen.

Met behulp van het hierboven beschreven hulpmiddel kun je diverse factoren combineren en verkennen tot welke trend op het gebied van TEL deze factoren kunnen leiden. Ook kun je analyseren waardoor de opkomst van bepaalde trends verklaard kunnen worden op basis van de diverse factoren.

Artificial Intelligence (AI) is bijvoorbeeld een belangrijke trend op het gebied van TEL omdat het nieuwe mogelijkheden biedt om leren te personaliseren, leerprestaties te verbeteren en efficiëntie in leerprocessen te verbeteren. De dynamische ontwikkeling van de technologie beïnvloedt deze ontwikkeling, maar ook het onderwijsparadigma van een persoonlijke begeleider voor elke lerende (de realisatie van Two-Sigma Tutoring, waar kanttekeningen bij te plaatsen zijn). Verder voedt ‘individualisering’ deze trend, en de economische druk om lerenden zo efficiënt mogelijk te bekwamen. Uiteraard speelt tal van beleid en regelgeving hierbij een rol (denk aan de Europese AI-act). Onderzoek naar de effectiviteit van AI-tutoring is eveneens van invloed op deze trend. Lerenden kunnen ook specifieke verwachtingen hiervan hebben.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *