Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) leidt tot goede resultaten, mits….

Het Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) kan leiden tot goede leerresultaten als docenten geprofessionaliseerd en ondersteund worden. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit van Kansas.

een afbeelding van een cyclisch proces waarin lerenden hun eigen doelen stellen, actieplannen ontwikkelen, en hun voortgang evalueren.
DALL-E: een afbeelding van een cyclisch proces waarin lerenden hun eigen doelen stellen, actieplannen ontwikkelen, en hun voortgang evalueren.

Het Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) is een onderwijsaanpak gericht op het bevorderen van zelfbeschikking en zelfsturing bij lerenden. Dit model kenmerkt zich door een cyclisch proces waarin lerenden hun eigen doelen stellen, actieplannen ontwikkelen, en hun voortgang evalueren. Dit moet leiden tot meer motivatie en betere leerresultaten. Het model wordt onder meer gebruikt voor lerenden met een extra ondersteuningsbehoefte.

Het SDLMI-model is geïmplementeerd bij 15 scholen in Maryland, Delaware en Pennsylvania, onder leiding van het Kansas University Center on Developmental Disabilities. Zij hebben ook onderzoek naar deze aanpak gedaan. Daaruit blijkt dat het SDLMI-model tot verbeterde leerresultaten voor alle lerenden te leiden, niet alleen voor lerenden met een extra ondersteuningsbehoefte.

Ondersteuning en professionalisering van docenten blijken wel belangrijke succesfactoren te zijn. Het onderzoek laat namelijk zien dat docenten die zowel online modules als persoonlijke coaching ontvingen, het SDLMI-model effectiever implementeerden. Dit leidde tot betere prestaties van lerenden, zowel met als zonder extra ondersteuningsbehoefte. De lerenden stelden meer doelen, werkten er actiever aan en behaalden betere onderwijsresultaten.

Het SDLMI-model kan worden geïntegreerd in zowel reguliere als speciale onderwijsklassen. De aanpak stimuleert lerenden om zelf doelen te stellen voor wat ze willen leren en bereiken, en begeleidt hen bij het nemen van stappen om deze doelen te realiseren. Dit vergroot hun zelfsturend vermogen en heeft een positieve invloed op het behalen van diverse doelen.

Scholen die meer ondersteuning ontvingen, implementeerden het SDLMI-model beter en hielden het gebruik ervan langer vol. Lerenden waarvan docenten het SDLMI-model implementeerden dankzij online modules en coaching, behaalden betere onderwijsresultaten. Het belang van professionalisering en goede begeleiding bij het doorvoeren van onderwijsveranderingen wordt hiermee weer bevestigd. Het onderzoek toonde verder aan dat het SDLMI ook effectief is in reguliere onderwijssettings.

In het ScienceDaily-artikel over dit onderzoek stelt hoofdonderzoekster Karrie Shogren dat het SDLMI lerenden motiveert en hen stimuleert om enthousiast te worden over leren. Het ondersteunen van lerenden bij het stellen van doelen op basis van zelfkennis, stelt docenten in staat lerenden te empoweren en hun leerproces versterken.

Dit onderzoek maakt deel uit van een groeiend aantal studies dat de positieve effecten aantoont van het geven van eigenaarschap en zelfsturing aan leerenden in hun eigen onderwijs. Het team van de Universiteit van Kansas werkt momenteel aan een app-versie van het SDLMI-model en zal de implementatie met ondersteuning verder onderzoeken.

Mijn opmerking

Dit onderzoek laat m.i. zien dat meerdere onderwijsaanpakken effectief kunnen zijn, mits je maar veel zorg besteedt aan de implementatie. Professionalisering en ondersteuning zijn daarbij van groot belang. Ondersteuning zorgt ervoor het het geleerde tijdens professionalisering beter beklijft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *