Laura Overton vertelde vrijdagochtend over een boeiend onderzoek over de invoering van e-learning binnen grote bedrijven.
Enkele bevindingen:
- Lang niet elk groot bedrijf gebruikt e-learning al structureel. 40% is bezig met de invoering ervan, 17% gebruikt het sporadisch en 3% heeft amper ervaring met e-learning.
- De toegankelijkheid van leren, en de toegenomen flexibiliteit van leren vinden bedrijven de belangrijkste voordelen van e-learning.
- Een betere kwaliteit van het leren is de belangrijkste 'driver' van e-learning.
- De grootste uitdagingen voor de acceptatie van e-learning zijn:
* Gebrek aan kennis over het potentieel van e-learning.
* Geringe bereidheid van medewerkers om te veranderen.
* Gebrekkige expertise om e-learning te implementeren.
De overdreven verwachtingen die leveranciers vaak wekken, vindt men ook een uitdaging. - Hoe meer ervaring organisaties hebben met e-learning, des te groter de voordelen die zij dan van e-learning ervaren.
Overton ging ook in op succesfactoren voor een zinvol gebruik van e-learning:
- Er moet sprake zijn van een duidelijke behoefte vanuit de organisatie èn de individuele medewerkers.
- Houd rekening met de context van de lerende (ICT-vaardigheden, leervoorkeuren, etc.). Onderzoek laat zien dat lerenden vaak heel verschillende opvattingen hebben over e-learning. Wat onder meer opvalt, is dat lerenden vaak een voorkeur hebben voor formeel leren.
- Houd rekening met de context van het bedrijf (is de cultuur gericht op samenwerken, hoe staat het management tegenover e-learning, etc.). Managers in het Verenigd Koninkrijk vinden het vaak belangrijk dat medewerkers de ruimte hebben om op het werk te leren. Elders in Europa vinden managers dat veel minder belangrijk. Overton adviseerde ook om als opleidingsafdeling niet de strijd aan te gaan met de technische infrastructuur van de organisatie.
- Investeer in expertiseontwikkeling (building capability).
- Creëer betrokkenheid bij alle stakeholders (bijvoorbeeld door medewerkers via focusgroepen te betrekken bij beslissingen over de inrichting van e-learning). Zet bijvoorbeeld je lokale helden in het zonnetje.
- Demonstreer de waarde, laat zien dat e-learning werkt (dat verder gaat dan klassieke return on investment-berekeningen).
Overton illustreerde ook applicaties voor e-learning heel verschillend worden toegepast. Videoconferencing en virtual classrooms worden door grote bedrijven op grote schaal gebruikt (voor docentgecentreerde instructies, vermoed ik). Social software wordt nog niet op hele grote schaal ingezet, maar veel bedrijven hebben wel plannen om dat te gaan doen.
Lauro Overton haalde een aantal rapporten aan, die volgens mij de moeite waard zijn om nog eens apart te bespreken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie