Er is tijdens en vlak na afloop van de Online Educa Berlijn 2008 veel online gepubliceerd (ik kom daar zo op
terug). Ik was overduidelijk niet de enige. Ik heb tijdens de ontbijtsessie van de Online Educa 2008 gevraagd of deelnemers uiterlijk vandaag hun
lessons learned naar mij wilden mailen, voor publicatie op mijn blog. Rob Feenstra van M&I-partners heeft dat gedaan. Rob schrijft
Ik heb de afgelopen dagen in Berlijn heel veel opgestoken. Een belangrijkste lesson learned kan ik niet geven.
Er is wel iets dat me erg opviel en dat ik dan maar als voor mij meest opmerkelijke feit aan je wil voorleggen.
In een grijs verleden heb ik een lerarenopleiding gevolgd. Daarna ben ik de IT ingerold en heb ik beroepshalve
weinig meer met onderwijs te maken gehad tot ik een paar maanden geleden bij M&I ging werken. Ik kijk er dus met
een redelijk frisse blik tegenaan. Mijn verwachting was dat er op de Educa een synthese gemaakt zou worden van
techniek en didactiek, maar ik kwam toch wel bedrogen uit. Wel heb ik veel mensen gehoord die benadrukten hoe
belangrijk en goed het is om IT, en web 2.0 in het bijzonder, te gebruiken in het onderwijs, maar daar bleef het
eigenlijk steeds bij steken. Wat ik veel meer had verwacht is hoe je je onderwijs inhoudelijk inricht als je
gebruik maakt van IT.
Ik kan me grotendeels vinden in het o.a. door Ton Zijlstra geschetste beeld van Generation Y als een groep die
niet door leeftijd wordt begrensd. Maar er is wel een verschil: waar de generatie die opgroeit met computers
alles wat met ICT te maken heeft als vanzelfsprekend aanneemt, zijn mensen van mijn generatie, ook als ze
ICT-vaardig zijn, nog zwaar onder de indruk van wat er allemaal mogelijk is, ikzelf niet in de laatste plaats.
En ik heb het idee dat het daardoor komt dat ICT vaak niet als middel, maar als doel op zich gezien wordt.
Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar het viel me gewoon op dat in de presentaties die ik heb gehoord er
vooral sprake was van een technology push.
Ik heb zelf dit gevoel niet. Ik vond veel bijdragen gaan over zaken als concepten en verandermanagement. Maar het valt me wel op dat veel mensen heel verschillend reageren op de Online Educa, en er ook heel verschillende 'dingen' uit halen. Volgens mij onderstreept dat de meerwaarde van een conferentiebezoek. Je referentiekader werkt m.i. als een filter.
Enkele interessante en leuke (weblog)-berichten (zonder volledig te willen zijn)
- René van der Burgt blikt terug
- Enhance
Mobile Learning, Sessie 3. René van der Burgt (die erg veel heeft geblogd) doet verslag van een sessie van
mobile learning. Deze beschrijving bevat voorbeelden van praktische toepassingen.Volgens mij is dit een sessie
die tijdens de ontbijtsessie van het CvI ook ter sprake kwam). - 3 dingen om te onthouden: Rudi Clause van Avans Hogescholen heeft collega's geïnterviewd:
"Wat zijn de drie dingen die je wil onthouden van Online Educa Berlin 2008" & "Met welk actiepunt hier in
Berlijn opgedaan begin je de eerst volgende werkdag". - Het verslag van een lunchsessie over de effecten van de economische crisis op e-learning. Lees ook haar goede de pre-conference over informeel leren.
- Stanley Portier blikt terug op een sessie die onder meer ging over risico's met betrekking tot Open Educational Resources en Content Repositories.
- Ton Zijlstra vat de belangrijkste boodschappen van zijn keynote samen.
- Je kunt de radio-uitzendingen van Sounds of the Bazaar van dag 1 en van dan 2 terug luisteren.
- Hans de Zwart geeft een goede samenvatting van twee keynotes van vrijdag j.l.
- Bert de Coutere doet verslag over een sessie over kennisuitwisselingssessie over learning 2.0.
- De organisatie van de Online Educa Berlijn heeft inmiddels een fotogallerij gepubliceerd.
Tot slot wil ik jullie deze foto van René van der Burgt niet onthouden…
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie