Binnen kwalitatief goed onderwijs gaat het niet alleen om de kwaliteit van de individuele docent, maar ook om de kwaliteit van de onderlinge verbanden.Van het beter gebruik maken van elkaars kennis en van co-creatie van nieuwe kennis. Dan pas transformeert de routine school in een innovatieve school. Dat stelt mijn oud-directeur Jan Geurts in Wat vergt professionalisering?.
Jan formuleert hiervoor drie voorwaarden:
- Binnen een dienstverleningsproces vereist professioneel werken dat er veel oog is voor relaties, voor samenwerking, tussen diverse belanghebbenden en betrokkenen.
- Een beter onderhoud van kennis en kunde over beroepsvorming. Geurts vindt interventie, onderzoek en reflectie daarvoor van groot belang. Hij pleit onder meer voor resultaatgericht vernieuwen en het formuleren van kwalitatieve doelen.
- Scholen voelen eigenaarschap en nemen meer verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit. Jan Geurts pleit voor een nieuw professioneel elan, waarbij geen sprake is van een 'boedelscheiding 'tussen management en docent.
Als het het bij vraagt kunnen communities of practices en sociale netwerken (en social software) een belangrijke rol spelen bij de eerste twee punten. Hierbinnen kan gewerkt worden aan het leggen van relaties, kennisuitwisseling en constructie van nieuwe kennis.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie