Leren & Ontwikkelen: toekomstvoorspellingen

Josh Bersin en zijn collega's wagen zich aan toekomstvoorspellingen als het gaat om leren en ontwikkelen binnen bedrijven (inloggen verplicht).

Nog nooit, zo schrijven de auteurs, hebben zij zo veel herstructureringen binnen grote bedrijven waargenomen. Daarbij gaat het om het aanstellen van nieuwe directies, overnames, nieuwe bedrijfsstrategieën en 'gewone' reorganisaties. Kostenreductie is volgens Bersin number one issue geworden voor afdelingen HR en leren & ontwikkelen.

Dit impliceert centralisatie van de HR-functie en integratie leren, competentieontwikkeling en talent management.
Bersin en zijn collega's voorspellen ook dat kritischer gekeken wordt naar eventuele overlap in opleidingsprogramma's, dat kritischer gekeken zal worden naar de doelen waarvoor trainingen worden ingezet (zijn zij bedrijfskritisch?) en dat standaarden voor opleidingsprogramma's zullen worden ontwikkeld.

In 2008 hebben Bersin & Associates ook een grote afname van bedrijfsopleidingen waargenomen (17%). Zij verwachten dat deze ontwikkeling zich verder zal doorzetten. Wel waarschuwen zij er voor om niet te korten op bedrijfskritische leerprogramma's (high impact programs).

Er is leiderschap nodig om op dit gebied de rug recht te houden. En aangezien er veel wisselingen op het gebied van directies zijn te verwachten (mede door natuurlijk verloop), zal leren & ontwikkelen een belangrijke rol moeten vervullen op het gebied van succession management.

Op het gebied van leermanagementsystemen signaleren Bersin & Associates twee ontwikkelingen. Er zijn leermanagementsystemen die zich in de richting van talent management ontwikkelen (met functionaliteiten voor werving en selectie, functieomschrijvingen of competentieanalyses), terwijl andere systemen vooral leren 2.0 willen ondersteunen (samenwerkend leren, user-generated content, e.d.). Deze laatste ontwikkeling zien Bersin cs het komende jaar breder worden toegepast. Daarnaast worden portals (en software as a service) steeds belangrijker, zodat ook gepersonaliseerde leeromgevingen voor medewerkers kunnen worden vormgegeven.

Een informatief rapport met m.i. een heldere analyse van ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsopleiden, leren en ontwikkelen. Onderwijsinstellingen hebben er ook baat bij, vanuit hnet perspectief van de eigen HR/L&D-functie. Het rapport bevat bovendien mooie schema's en figuren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *