Patrick Koning citeert de samenvatting van het onderzoeksverslag "Second Life: geen spel, maar een speeltuin van Joop van Schie, in opdracht van Kennisnet. Reden voor mij om wat dieper te duiken in dit rapport.
Joop heeft vijftig ervaringsdeskundigen geïnterviewd over hun ervaringen met deze virtuele wereld, Daarnaast heeft hij een mini-conferentie georganiseerd waarbij dieper ingegaan werd op de inhoudelijke
randvoorwaarden voor gebruik van Second Life (SL) als goede leeromgeving. Voor beide onderzoeksactiviteiten is SL zelf gebruikt.
Om de meerwaarde van SL uit te drukken is gekeken naar de mate waarin SL:
- de aandacht van leerlingen kan vasthouden (Attention);
- diepgang van leren (Depth) kan bevorderen;
- een efficiënt middel is om beoogde leerdoel te
bereiken (Efficiency).
Second Life blijkt voornamelijk aantrekkelijk om aandacht te trekken. Een goed didactisch ontwerp -met daarbinnen een belangrijke rol voor de docent- is daarbij erg belangrijk. Als instructieomgeving is SL minder geschikt.
Het
spelkarakter, de mogelijkheid je eigen leren te reguleren,
het bouwen en het samenwerken motiveert, engageert en
nodigt uit tot grotere zelfstandigheid en taakbewustzijn
en -gerichtheid.
Als het gaat om diepgang constateert Joop van Schie dat op dit moment nog veel aandacht wordt besteed aan technische mogelijkheden. Er is nog weinig ervaring met didactisch zinvolle ontwerpen.
Second Life blijkt een complexe omgeving te zijn. Het duurt een hele tijd voordat gebruikers SL daadwerkelijk voor leerdoeleinden kunnen gebruiken. Daarom scoort deze virtuele wereld laag op het gebied van efficiency.
Op basis van dit rapport concludeer ik dat Second Life wel potentie heeft voor leerdoeleinden, maar nog lang niet volwassen is als virtuele leeromgeving. De potentie blijkt bijvoorbeeld uit onderstaand filmpje dat tijdens de Online Educa Berlijn 2008 is vertoond:
Second Life is nog vooral een leeromgeving voor docenten en onderwijsontwikkelaars.Voordat SL breed kan worden toegepast binnen het onderwijs, zal er een meer uitgebreide 'expertisebasis' ontwikkeld moeten zijn. Maar zo'n expertisebasis creëer je allen door te experimenteren. Daarom lijkt het mij prima om experimenten met SL de komende jaren te stimuleren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een tijdje geleden zag ik de documentaire van Molotov Alva: http://www.molotovalva.com/
en wat me daarin aansprak was het feit dat als wij in een virtuele wereld gaan rondwandelen we dan een huis bouwen, kleren aantrekken en contacten leggen op de “echte wereld” gestoeld. Dat zal dus bij onderwijs ook vaak zo zijn…in een klas zitten in plaats van op een wolkje hangen 🙂
Ik verwacht wel dat op termijn in het onderwijs 3D animations zullen worden ingezet om kennis over te dragen… Beelden kunnen elementen visualiseren die niet in woorden zijn uit te drukken. In de medische wereld zijn 3d animations al in opkomst. Dikke boeken kunnen worden vervangen door animations, waarin elke handeling die moet worden uitgevoerd tot op de detail kan worden afgebeeld. http://www.youtube.com/watch?v=LjWCXD4P3XQ Klein voorbeeld van iets wat in een 3d animatie kan worden weergegeven. In elke vorm van onderwijs kan dit een rol gaan spelen van de Bouw tot de Productie.