‘Leren in een online community of netwerk’ is één van de vormen van e-learning. Volgens Tasha Hensley en Ulrich Boser van The Learning Agency is het opzetten en beheren van een online community een uitdagende maar bevredigende taak. Zij delen zes tips die kunnen helpen bij het opbouwen van een betrokken en respectvolle online community.
-
Wees doelgericht ten aanzien van de groep die je opzet. Bepaal duidelijk wie de doelgroep is en welke ervaringen en perspectieven zij kunnen bieden. Zorg voor een gebalanceerde groep die divers genoeg is om levendige discussies te stimuleren, maar ook gefocust genoeg om geen ‘echo-kamer’ te worden (waarin alleen vergelijkbare opvattingen en overtuigingen worden gedeeld). Beslis of de gemeenschap publiek of privé moet zijn, afhankelijk van de doelen van de groep.
- Bevorder communicatie. Regelmatige interactie is cruciaal voor het succes van elke community. Dit betekent vaak posten en reageren op berichten om een kennisrijke omgeving te creëren die de tijd en aandacht van de leden waard is. Het organiseren van fysieke ontmoetingen, bijvoorbeeld tijdens conferenties, kan ook helpen bij het versterken van de relaties binnen de groep.
- Vertrouw op het talent en de expertise van de groep. De manager van een online forum moet niet de expert zijn, maar moet openstaan voor de inzichten en kennis van de community. Door het stellen van open vragen kun je waardevolle gesprekken bevorderen en leden aanmoedigen hun gedachten en ervaringen te delen.
- Pas de 1 procent-regel toe. In de meeste online communities zal slechts 1% van de gebruikers actief nieuwe inhoud creëren. De rest neemt sluimerend deel. Het is daarom belangrijk dat de communitymanagers actief bijdragen aan het bepalen van de normen en het stimuleren van discussies, vooral in de beginfase.
- Gebruik Google Groups. Google Groups biedt volgens de auteurs een eenvoudige en effectieve manier om een online community te beheren, mede dankzij de afhankelijkheid van e-mailadressen. Dit platform is gratis en biedt een degelijke basis voor het uitwisselen van informatie. Mijn opmerking: natuurlijk is Google Groups niet gratis. Je betaalt namelijk met je data. Maar waar het om gaat, is dat je laagdrempelige technologie gebruikt. Leden van een community moeten niet eerst een handleiding hoeven door te spitten om deel te kunnen nemen. WhatsApp is overigens ook een populair medium voor dit type communities. Het aantal berichten kan wel overweldigend zijn, en het terugzoeken van informatie verloopt niet heel handig. En helaas betaal je ook bij WhatsApp met je data aan eigenaar Meta. Linkedin Groepen worden ook veel gebruikt, maar hebben ook vergelijkbare bezwaren. Discourse is een open source community die je ook zelf kunt hosten zodat data binnen de Europese Economische Ruimte blijft. Op deze website vind je informatie over community software (ook Nederlandse).
- Belang van positieve normen. Het is belangrijk om vanaf het begin duidelijke en positieve gedragsnormen te stellen om een gastvrije en respectvolle omgeving te waarborgen. Normen zoals het vermijden van persoonlijke aanvallen, het focussen van gesprekken op relevante onderwerpen en het beperken van spam zijn daarbij van groot belang.
Ik vind dit, met uitzondering van tip 5 die ik zou willen veralgemeniseren, bruikbare tips. De auteurs focussen zich op communities. Dat is overigens wat anders dan netwerken zoals onderstaand overzicht duidelijk probeert te maken:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie