Harvard beschikt over een Harvard GenAI Library for Teaching and Learning waar je een flink aantal video’s vindt van docenten die laten zien hoe zij generatieve AI in het onderwijs gebruiken. Er is ook een vergelijkbaar Nederlands/Belgisch initiatief in de maak. Doe je mee?
Harvard heeft negenentwintig beknopte video’s gemaakt rond de thema’s beoordelen, planning en voorbereiding, gebruik tijdens het onderwijs en gebruik buiten het onderwijs. Docenten lichten daarin toe hoe zij (generatieve) AI gebruiken, bijvoorbeeld voor het creëren van opdrachten of voor het begeleiden van lerenden.
Dit initiatief heeft Pascal Mariany op het idee gebracht om een dergelijk overzicht te maken voor het Nederlandstalig gebied. Het is de bedoeling dat professionals uit en rond het onderwijs video’s van maximaal 5 minuten maken waarin zij vertellen hoe zij generatieve AI toepassen. De video’s worden gepubliceerd op de website www.aivoordocenten.com.
De organisatie is in handen van Barend Last, Marieke van Osch, Tom Naberink, Marcel Mutsaarts en Pascal Mariany. Zij willen tenminste 30 video’s publiceren.
Wil jij ook een video maken en publiceren binnen dit overzicht? Mail dan de initiatiefnemers de link. Check Barend’s oproep.
De eerste video’s zijn gereed:
- Pascal Mariany vertelt over hoe hij AI gebruikt als partner bij feedback.
- Barend vertelt hoe hij met docenten werkt aan het hufterproof maken van hun onderwijs.
Hieronder vind je mijn video. In deze video licht ik een opdracht toe die ik vaker gebruik tijdens interactieve presentaties en workshops. Via deze opdracht ervaren lerenden dat je een generatieve AI-toepassing als ChatGPT kunt gebruiken voor het samenstellen van oefentoetsen die bestaan uit meerdere vragen, antwoorden en feedback.
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie