Basisschool Driecant uit Tilburg is verblijd met dertig draadloze schoolbanken voor groep acht. De directeur ziet de
voordelen er wel van in:
“Het is geweldig, de kinderen hoeven niet meer naar de computer toe, maar ze hebben gewoon ieder hun eigen
computer permanent binnen handbereik.”
Nou, ik zou ze niet willen hebben. Het beperkt je flexibiliteit. Je wilt als leerkracht ook wel eens zonder
computer werken, of in kleine groepjes (met en zonder ICT). Volgens mij werkt zo'n digitale schoolbank daarbij
belemmerend en stimuleert het vooral frontaal-klassikaal gebruik van technologie.
Laptops of tablet PC's waren
volgens mij een beter cadeau geweest, al komt daar ook e.e.a. bij kijken (opslag, stroom, enzovoorts) . Maar ja: die lijkt de schenker niet te produceren.
Via ICT in school.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred,
Ik lees op hun website dat je het beeldscherm ook weg kan klappen. Dan heb je een gewoon makkelijk verplaatsbaar meubeltje zoals normaal. Lijkt me toch niet gek dan.
En dan ben ik wel weer benieuwd wat de kinderen ervan vinden. Uiteindelijk hebben zij er een groot belang bij.
Net als vele scholen tegenwoordig een digitaal schoolbord hebben, zo zal de leerling steeds meer voorzien worden van digi schoolbanken. Touchscreens geintegreerd in de tafel. Ik wilde dat ik dat vroeger had. Meteen feedback krijgen als je leert schrijven ipv enkele dagen later je schrift terug te krijgen. Tijdens het schrijven van een opstel geattendeerd worden op het feit dat je bijv. de letter p niet geheel conform de regels schrijft. Alle informatie ten allen tijde onder handbereik. De computer zal ook steeds meer de plaats in gaan nemen van het traditionele papier, de schriften en boeken.
Uiteindelijk gaat het er niet om wat een leerkracht ervan vindt, maar wat voor de leerling didactisch het beste is. En heel simpel gesteld, dit zijn de digital natives. De digital natives die hele andere vaardigheden bezitten dan voorgaande generaties.
Uiteindelijk ligt de wijze waarop met dit soort schoolbanken wordt omgesprongen bij de leerkracht.
Ik begrijp overigens hetgeen je zegt, dat jij zelf wel eens zonder computer wilt werken, maar uiteindelijk is er een groter belang, de kinderen. En dat maakt het als leerkracht dat je je moet aanpassen aan nieuwe methodes en technologieen. Kinderen zijn hier al in thuis, veelal beter dan de leerkrachten en zo niet? Dan zijn zij vaak veel sneller met het zich eigen maken dan andere generaties.
Technologie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, het zal steeds innovatiever worden, de ontwikkelingen zullen sneller en sneller gaan.
Randvoorwaarde is uiteraard dat de technologie gebruiksvriendelijker wordt en dat het touchscreens worden. En ongetwijfeld zijn er nog veel meer randvoorwaarden te bedenken).
Echt waar? Zou je ‘nee’ zeggen?
Tegen dertig computers (bijna net zoveel als er bij mij in de hele school staan)?
Dan ben je verwend, Wilfred.
Ik zou willen dat ze mij belden met hun aanbod.
Al moest ik een heel jaar reclame maken op mijn blog EN heel lief ‘alstublieft’ en ‘dank-u-wel’ zeggen. Ziel en zaligheid.
Misschien ben ik nog meer hebberig dan verwend.
Da’s ook erg.
Dit concept lost een aantal problemen, zoals ruimte op je bureau, flexibiliteit (bij een desktop), accuduur en opladen (bij een laptop) en beheer van software op. Ik kan niet goed zien waar toetsenbord en muis (ook draadloos?) blijven.
Ik zie dit als tussenfase richting BYOP (Bring Your Own PC), waarbij elke leerling (en docent) zijn/haar eigen laptop/netbook/macbook meeneemt en via het draadloze netwerk zijn/haar eigen dashbord (portal) aangeboden krijgt. Dat gaat lukken als er meer content en software webbased beschikbaar is en de accuduur is verbeterd.
Zo’n cadeau had ik ook wel willen hebben in mijn leslokaal! Ideaal! En Silvester heeft gelijk, je kunt die schermen wegklappen. Als ik een typische schrijfopdracht geef, kunnen die dingen dus aan de kant en dan kan weer ouderwets pen en papier gepakt worden (in het kader van de handschriftontwikkeling). Als er echter getypt moet worden is dit wel heel makkelijk allemaal. Oh, en dan zwijg ik nog over de permanente toegang tot onze elektronische leeromgeving!
@Sylvester: dan nog denk ik dat je met laptops/tablets meer flexibel bent
@Jaap Steinvoorde: ik zie natuurlijk de vele voordelen van technologie voor leren, waar jij ook voorbeelden van geeft. Maar ik zou leerlingen van groep acht nooit permanent online laten gaan. Zelfs als ze dat zouden willen (wat volgens mij niet zo is; als jongeren in het onderwijs heel veel ICT gebruiken -vaak op een ‘eenzame manier’- dan wil men vaak minder ICT gebruiken). Ik heb me overigens vaker afgezet tegen het digital natives-digital immigrants onderscheid.
@elke: misschien ben ik verwend. Als je de keuze hebt tussen digitale schoolborden en geen hardware is de keuze inderdaad snel gemaakt. Maar dan nog zou ik liever andere tools hebben. Los van de discussie over gesponsord onderwijs.
@Jan Cees Rutgers: een tussenstap, of leidt dit tot de wet van de remmende voorsprong? Het kan ook echte innovatie belemmeren!
@Martijn Wijgaards. Ik ben nog steeds niet overtuigd. Zie hierboven.