Waarom we persoonlijkheidstesten niet zouden moeten gebruiken voor leren en ontwikkelen

Clark Quinn fileert in een recente video het gebruik van persoonlijkheidstesten zoals de MBTI voor leren en ontwikkelen.

In onderstaande video gaat Clark Quinn in op de problematiek rond beoordelingsinstrumenten en persoonlijkheidskenmerken op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Hij stelt dat deze instrumenten, zoals die welke introvertheid en extravertheid meten, vaak worden gebruikt worden voor het nemen van beslissingen of iemand geschikt is voor een bepaalde functie of voor andere beslissingen waarbij je onderscheid maakt. Quinn stelt echter dat deze instrumenten fundamentele beperkingen maken en juist discrimineren.

Zijn kritiekpunten:

  1. De psychometrische validiteit van dergelijke instrumenten rammelt. Bij herhaalde tests zouden de resultaten consistent moeten zijn, iets wat bij veel van deze instrumenten niet het geval is. Bovendien zouden de verschillende dimensies onafhankelijk van elkaar moeten zijn, wat vaak niet zo is.
  2. Er is sprake van een gebrekkige theoretische basis. Veel instrumenten zijn gebaseerd op de archetypen van Carl Jung, die niet empirisch gevalideerd of verifieerbaar zijn. Dit ondermijnt de betrouwbaarheid van deze instrumenten.
  3. De instrumenten maken dikwijls gebruik van zelfrapportage. Dit is problematisch omdat mensen gebrekkige zelfinzicht hebben.
  4. Deze instrumenten worden gebruikt voor doeleinden waarvoor ze niet bedoeld zijn, zoals het selecteren van mensen voor banen. Dit is echter oneerlijk en simplistisch.

Quinn wijst ook op het belang van peer-reviewed publicatie als gouden standaard in de wetenschap. Instrumenten die niet openbaar gepubliceerd zijn, moeten met argwaan bekeken worden. Dat is met persoonlijkheidstesten het geval. Hij adviseert verder mensen te beoordelen op basis van hun daden en niet op zelfrapportage.

Clark Quinn concludeert dat, hoewel de zogenaamde Big Five wel een betrouwbare basis heeft, de meeste vormen van categorisatie van persoonlijkheden de rijkdom van menselijke diversiteit niet erkennen en daardoor mensen de-humaniseren. Je kunt dergelijke simplistische indelingen het beste vermijden en de complexiteit en diversiteit van mensen erkennen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *