Ik heb op 23 en 24 november 2023 voor de 19de keer in Berlijn deelgenomen aan Online Educa 2023. Ik heb verschillende blogposts gewijd aan dit congres. In deze bijdrage blik ik terug op de hoofdzaken van wat mij is opgevallen.
Generative AI, AI, AI
Zoals ik verwachtte werd er tijdens plenaire sessies, het OEB Debat, diverse workshops, op de beurs en daarbuiten veel gesproken over de belangrijkste technologische ontwikkeling van dit moment: de opkomst van generatieve AI waarmee we in staat zijn tekst te creëren, net als afbeeldingen, video’s, presentaties, enzovoorts. Deze technologie zal learning & development en onderwijs transformeren, zo stelde menig spreker. Een verwachting die al sinds 2003 -mijn eerste OEB- wordt uitgesproken, maar wel steeds ten aanzien van een andere technologie.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet eerder heb meegemaakt dat een technologische ontwikkeling zich in zo’n exponentieel tempo voltrekt, als generatieve AI nu. Onderwijs en L&D veranderen echter best traag. Deze technologie is echter toe te passen door gewone gebruikers, ook al doet een verantwoord gebruik een groot beroep op nieuwe vormen van digitale geletterdheid (sommigen hebben het zelfs over AI-geletterdheid).
De potentie van generatieve AI is groot. Er zijn sprekers die vooral kijken naar het efficiënter mogelijk kunnen maken van traditionele vormen van leren (zoals het ontwikkelen van content of toetsen). Anderen kijken naar alternatieve manieren van leren, zoals de Socratische dialoog. Leren zal in elk geval meer gepersonaliseerd naar inhoud en niveau kunnen worden, bijvoorbeeld dankzij het 24/7 geven van persoonlijke feedback. Tijdens de OEB 2023 waren er conceptuele presentaties, demonstraties van praktische toepassingen, bijdragen over digitale geletterdheid en gevolgen voor bekwaamheden, discussies over de adoptie hiervan, aandacht voor ethische vraagstukken, enzovoorts. Deze negentiende editie van de OEB was dan ook hoofdzakelijk een generatief AI-event. Ik ben benieuwd of er over een paar dagen weer zo’n geruchtmakende technologie gelanceerd gaat worden, waar we tijdens de 29ste editie van de OEB geen aandacht aan schonken en waar we in 2024 niet over uitgepraat raken.
Andere leertechnologieën en thema’s
Er was uiteraard ook aandacht voor de gevolgen van de Metaverse, Blockchain-technologie en Web3 en over toepassingen van online video, het LMS (over een LXP hoor je bijna niemand), authoring tools of XR. Daarbij viel mij op dat sprekers ook na enkele jaren nog steeds uit moeten leggen wat de Metaverse is en hoe Blockchain-technologie werkt. Niet vreemd, dat de adoptie hiervan trager verloopt dan de adoptie van generatieve AI.
Verder was er uiteraard ook aandacht voor andere thema’s. Bijvoorbeeld voor bevorderen van een gevoel erbij te horen bij online leren of over het recente Unesco-rapport over Coronaonderwijs dat eigenlijk geen heel goed nieuws bevat voor degenen die graag meer online leren willen toepassen.
Aantal deelnemers
Dit jaar waren er zo’n 2000 deelnemers, waarvan Nederland weer de grootste delegatie had. In het verleden -voor Covid 19- telde de OEB weleens zo’n 2500 deelnemers. Wellicht zijn de zorgen over klimaatverandering hier wel debet aan, en nemen mensen minder vaak het vliegtuig om naar een buitenlands congres te gaan. Een enkele spreker merkte ook op dat we over vijf jaar vanwege klimaatverandering wellicht alleen nog online congressen hebben (of hybride congressen). Vanwege de netwerkfunctie zou ik dat erg jammer vinden. Ik heb zelf enkele jaren geleden wel besloten dat ik niet meer werkgerelateerd ga vliegen. Als de organisatie zou besluiten de OEB in Madrid of Rome te organiseren, zou ik -hoe erg ik het ook zou vinden- niet meer gaan, tenzij ik er een vakantie aan vast zou kunnen knopen.
A propos de Nederlandse delegatie. Op woensdagavond ging er tijdens de sprekersreceptie een schokgolf door de Nederlandse delegatie toen de exitpolls online gepresenteerd werden….
Netwerken
De Online Educa is en blijft voor mij de gelegenheid om nieuwe inspiratie op te doen, oude bekenden te ontmoeten en nieuwe contacten op te doen. Zelfs als ik weinig nieuws tijdens de sessies hoor, zijn de vele gesprekken voor mij voldoende reden om naar Berlijn te komen voor dit evenement. Het gaat om het totaalplaatje: de mensen, de inhoud, de sfeer, de stad (waar ik dit keer -met uitzondering van de Hauptbahnhof en Fassbender & Rausch– niets van heb gezien).
Traditiegetrouw heb ik ook dit jaar weer op donderdagavond een etentje georganiseerd. Dit keer zonder oproep op mijn blog. De deelnemers van het Graafschap College -waar ik momenteel werk als projectleider van de invoering van itslearning- hadden mij enkele weken geleden gevraagd of zij aan konden sluiten, en of de collega’s van ROC van Twente ook mee mochten. Donderdagavond zaten we daarom met zestien mensen gezellig te eten in een Italiaans restaurant aan de Lützowplatz. Zoals ik verleden jaar al schreef:
De kracht van de OEB als ontmoetingsplaats mag m.i. niet worden onderschat. Dat is lastig in een blog te beschrijven.
Lees ook al mijn individuele bijdragen:
1. Opening Online Educa 2023: The Learning Futures We Choose
2. Doorbreek Weerstand om Productiviteit te Verhogen in het Tijdperk van AI
3. Een Leertechnologie Tragedie
4. Wat Komt er op Learning and Development Af?
5. OEB Debat: Gaat AI Meer Kwaad dan Goed Doen voor Leren?
6. The Big Reset: Aanpassen aan een Nieuw Onderwijslandschap
7. AI Tools voor het Verminderen van de Werkdruk en het Verbeteren van Leerresultaten
8. Hoe Kun Je Lerenden Online Erbij Betrekken?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Goede keuze: Fassbender & Rausch 😬
Zeker!