De Online Educa heeft ook een uitgebreide beursvloer waar leveranciers van veel leertechnologieën een stand hebben. Het is onmogelijk om alle leertechnologieën de revue te laten passeren. Deze blogpost bevat een selectie.
Normaal sla ik een sessieronde over om over de beurs te struinen. Dat heb ik dit keer niet gedaan. Ik heb daarom maar met een paar leveranciers gesproken.
AI
Veel aanwezige bedrijven gaven aan AI toe te passen, en in toenemende mate generatieve AI te integreren. Of dat zo is, is een vraag die ik niet kan beantwoorden.
Leermanagementsystemen
Het viel me op dat hier vooral aanbieders van LMS-en, die in het onderwijs worden gebruikt, te vinden zijn. D2L met Brightspace, Instructure met Canvas en Moodle. Moodle besteedde trouwens wel aandacht aan Moodle Workplace.
Video
Er was veel aandacht voor tal van video oplossingen. Streaming Valley was weer van de partij, net als Panopto en Kaltura (en meer).
Ik heb gesproken met een vertegenwoordiger van dit platform. Je kunt hiermee dankzij AI adaptieve leerpaden samen stellen. Het systeem kijkt naar verbetering van kennis, activiteiten en zelfsturing. Integratie met leermanagementsystemen is mogelijk. Het zijn docenten die genotificeerd worden. Je krijgt ook feedback op welke leerobjecten veel,of weinig worden gebruikt. De toepassing is beschikbaar in het Nederlands. Na de OEB krijg ik een demo.
Verleden jaar heb ik kennisgemaakt met Class. Toen kon je deze toepassing alleen nog gebruiken als een soort schil bovenop Zoom. Inmiddels werkt Class ook in combinatie met MS Teams. Dat is slim omdat de meeste onderwijsinstellingen (en veel andere organisaties) MS Teams gebruiken voor live online sessies. Met behulp van Class kun je live online sessies didactisch verrijken met allerlei functionaliteiten. Je kunt een quiz houden tijdens een sessie, maar bijvoorbeeld ook een opdracht uit je leermanagementsysteem gebruiken. Je kunt ook analyseren hoe studenten de sessie hebben gebruikt. Bijvoorbeeld hoeveel tijd ze aanwezig waren in de sessie, en hoeveel tijd ze werkten in een andere applicatie. Dankzij Class kun je live online leren meer activerend maken.
Deze toepassing gebruikt AI om interactieve content te ontwikkelen. Je gebruikt een video of presentatie en de applicatie maakt er bijvoorbeeld een SCORM-pakket of H5P-bestand van. De applicatie maakt een samenvatting of outline van de video/presentatie en voegt er quizvragen aan toe. NOLEJ kan ook flashcards maken op basis van de content, of een woordenlijst. Uiteraard kun je het resultaat ook bewerken. Verleden jaar werkte NOLEJ alleen met Engelse taal. Nu ook met Nederlands.
Deze e-portfoliotoepassing is een Nederlands product. Integratie met verschillende leermanagementsystemen (Brightspace, Canvas, Moodle) is een sterk punt. Opdrachten en feedback uit het LMS kunnen gemakkelijk opgenomen worden als bewijs in Portflow. Je kunt ook gemakkelijk externen toegang geven tot jouw portfolio. Verder kunnen lerenden ’snapshots’ van hun portfolio maken dat gebruikt kan worden voor het summatief beoordelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hi Wilfred,
Leuk dat je ook een stukje over Portflow geschreven hebt! Tot volgend jaar op #OEB24.
Groet,
Bart
Maar natuurlijk. Ik ben inderdaad vast van plan naar de OEB24 te gaan.